Real time zoekresultaten in Google

Google real time zoekresultatenHet is al heel lang een wens van Google real time zoekresultaten te kunnen presenteren. Met de opmars van Twitter is dit in sneller vaarwater terecht gekomen. In de komende dagen hoopt Google de oplossing hiervoor te presenteren. Uiteraard eerst in de VS, Europa volgt zoals altijd later.

Relevante Real Time zoekresultaten

Google staat er bekend om altijd de meest relevante zoekresultaten te presenteren, enkele uitzonderingen daargelaten. En dat is gelijk ook het probleem van real time zoekresultaten. Want wat is relevant? Betrouwbare instellingen als Nu.nl, Telegraaf en AD houden zich daar namelijk niet mee bezig. Daar wordt eerst zorgvuldig research gedaan en vervolgens wordt er verslag gedaan van een nieuwsfeit dat heeft plaatsgevonden. Om op de hoogte te blijven van wat er nú gebeurt zijn we overgeleverd aan de bloggers, de twitteraars die zeker in Nederland het niveau van burgerjournalistiek niet overstijgen. (Ehm…) Scheidt daar maar eens het kaf van het koren.

Google heeft haar ‘development team’ de afgelopen maanden laten werken aan een algoritme voor de real time zoekresultaten. Volgens Twitter oprichter Biz Stone is Google erin geslaagd bij een zoekopdracht relevantere tweets te tonen dan Twitter zelf. Google heeft zich ook niet uitsluitend gericht op Twitter, ook berichten op Facebook, blogs, fora, nieuwsgroepen, RSS feeds en andere website updates zijn meegenomen in het algoritme.

Hoe worden de real time zoekresultaten gepresenteerd?

Hoe komt het er nu precies uit te zien voor de Google gebruiker? In het midden van de pagina, tussen de standaard zoekmachine resultaten (SERP), verschijnt een ‘feedbox’. Hierin scrollen tweets, nieuwsartikelen en blogberichten op het moment dat ze gepubliceerd worden. Zie onderstaande YouTube film voor een demonstratie.

Real time zoekresultaten algoritme

Uiteraard laat Google niets los over het algoritme. Naar alle waarschijnlijkheid zullen het aantal ‘followers’ van een twitteraar van invloed zijn, het aantal postings, evenals het aantal ‘retweets en gedeelde links. Social Media wordt hiermee nog belangrijker voor SEO. Time to separate the men from the boys.

En voor de critici die dachten dat er een einde zou komen aan de hegemonie van Google is dit uiteraard een fikse streep door de rekening. Het grote witte monster is hiermee weer een stap dichter naar ‘World Domination’.

Met dank aan Ron Callari, inventorspot.com

Plaats een reactie

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.