Trouw aan de code van Bordeaux

Betaalde blogs misleiden de consument, zo kopte Trouw deze week. Artikelen die op blogs verschijnen kunnen we in een aantal categorieën indelen. Naast de in Trouw genoemde betaalde artikelen zijn er de artikelen waarvoor gratis producten naar de blogger worden gestuurd. Ook een vorm van beïnvloeding, dus ook dat zou er dan bij vermeld moeten worden. Dan hebben we nog de artikelen waarvoor een persbericht is opgestuurd. Vaak wordt dit 1 op 1 overgenomen zonder enige vorm van onderzoek. Ook deze vorm van beïnvloeding zou vermeld dienen te worden. Uiteindelijk houden we nog een klein deel over dat tot stand komt o.b.v. binnengekomen tips, eigen onderzoek etc.

Steeds meer nieuws en steeds minder journalistiek

Wat eigenlijk helemaal niet in het artikel wordt meegenomen is dat aangezien een krant dit schrijft uberhaupt de vraag kan worden gesteld hoe onafhankelijk dit artikel is. Van oudsher wordt door kranten wat minachtend naar blogs gekeken. Dat stamt nog uit de tijd dat de lezer betaalde voor zijn informatie. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig verschillen. Ook op de krantenredacties bestaan 9 van de 10 artikelen uit overgenomen persberichten (lees: ANP). Leg de artikelen door de verschillende kranten (en Nu.nl) over een bepaald onderwerp maar eens naast elkaar. Je zult een schokkende gelijkenis tegenkomen.

Er is steeds meer nieuws en steeds minder journalistiek, schrijft NRC. Misschien zit er nog wel het meeste journalistiek in de artikelen waar een derde partij voor betaalt omdat het de blogger/journalist de ruimte geeft om eindelijk eens langer dan tien minuten aan een artikel te besteden.

P.S. Dit artikel is in exact tien minuten geschreven.

Plaats een reactie

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.