a balladeer overtuigt wederom met tweede album Where are you, Bambi Woods?

In bovenstaande titel zitten geen typefouten. a balladeer ziet graag dat de bandnaam met kleine letters wordt geschreven. Bescheidenheid siert de band zullen we maar zeggen. a balladeer heeft echter grootse plannen. Ze willen namelijk op de Amerikaanse radio gedraaid worden. De nieuwe plaat Where are you, Bambi Woods heeft als thema Amerika. In bijna elk nummer wordt het land van onbegrensde mogelijkheden wel genoemd. Door de band en platenmaatschappij wordt het zo natuurlijk niet verwoord. Doe maar normaal dan doe je gek genoeg is immers niets voor niets een bekend Nederlands gezegde. Of wat dacht je van niet te ver je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Maar Where are you, Bambi Woods is het waard.

Bia balladeer where are you, bambi woods?g Macs en oliedomme presidenten

De inspiratie komt van het jaar dat zanger Marinus de Goederen doorbracht in het zo tot de verbeelding sprekende land van Big Macs en oliedomme presidenten. Na het horen van de eerste single Mary had a secret vreesde ik het ergste. Het is een nummer dat kippevel geeft op de verkeerde plekken. Zonde van de studiotijd, maar waarschijnlijk daardoor wel opgepakt door Q Music dat vooral bekend staat om hun programma Het Foute Uur. En eerlijk gezegd, tussen alle andere radioplaatjes is de single van a balladeer wel een aangename afwisseling en begin ik zelfs een beetje van het nummer te houden.

De vrees die ik had verdween als sneeuw voor de zon nadat mijn cd-speler het schijfje inslikte. Opener Plan B kruipt onmiddelijk onder je huid. Dit had de eerste single moeten zijn. Hier onstaat het kippevel wel op de juiste plekken. Tweede nummer Jesus doesn’t love me is bijzonder intrigerend. Het begint met een klein meisje dat verhaalt over vlinders. In de rest van het nummer vertelt Marinus de Goederen over de vlinders in zijn buik voor een heel mooi meisje in zijn stad. Maar helaas ze had een tumor. Dan mag je zeggen dat Jezus niet van je houdt.

Duistere drums

Op debuutalbum Panama werd nog samengewerkt met de arrangeur van Nick Drake in de jaren ’70. Op Where are you, Bambi a balladeer where are you, bambi woods?Woods wordt hij niet gemist. Track 3 when Dean was the man gaat verder terug in de tijd. Naar de jaren ’50 over gezamenlijke helden Dean Martin (oh, zijn films met Jerry Lewis!) en Marilyn Monroe. Song 4 Nightmare on Elm Street onderscheidt zich door de duistere drums. Oh California en Mary had a secret zijn waarschijnlijk in dezelfde sessie geschreven en vergeten we graag snel. Superman can’t move his legs is weer van hetzelfde hoge niveau. Daarna volgt rustpunt Poster child. Welcome to Vegas kent een bijzonder spannend arrangement waarop de drums weer wat meer op de voorgrond aanwezig zijn. Alright Mr. Demille komt wat rommelig over maar kent een prachtig refrein. Slotstuk America, America maakt gebruik van de vogeltjes van Elliott Smith en werkt met subtiel pianowerk naar een prachtige climax toe.

Album van het jaar?

Ik ken weinig zangers die beter zijn dan Marinus de Goederen. Muzikaal steekt ook dit album Where are you, Bambi Woods? weer uitstekend in elkaar. In een tijd waar nieuwe albums vaak dertien in een dozijn zijn is het tweede album van a balladeer een zeer welkome afwisseling. Tien draaibeurten later verveelt hij nog steeds niet en komt de kippevel iedere keer weer terug. Meer aanmoediging is toch niet nodig om dit album niet te downloaden? Als je besluit om 1 album te kopen dit jaar moet dit hem zijn. En kom anders eens kijken naar een concert zoals b.v. 19 oktober in Melkweg, Amsterdam.