Optreden R. Kelly 19 april 2011 in Heineken Music Hall, Amsterdam

15 jaar was R. Kelly maar Optreden R. Kelly 19 april 2011 in Heineken Music Hall, Amsterdamliefst niet in Nederland geweest. Naar eigen zeggen althans. In 2001 stond R. Kelly namelijk nog in Ahoy, Rotterdam (Dank aan Saul van Stapele voor deze aanvulling) Vorig jaar ging het optreden van R. Kelly op het laatste moment niet door. Kaartjes voor vanavond waren dan ook erg gewild en het concert in de Heineken Music Hall vanavond was dan ook in een mum van tijd uitverkocht. Als er een concert was waar ik bij wilde zijn was het dit concert want R. Kelly is al19 jaar de soundtrack van mijn leven. Ik kan me nog heel goed herinneren wanneer ik hem voor het eerst hoorde. Veronica organiseerde een swingbeat avond op de radio onder andere met live optredens van de Nederlander Zhype. Zijn cd en Born Into The Nineties van R. Kelly & The Public Announcement kocht ik de dag erna.

Het publiek had zich prachtig aangekleed en had er zin in. R. Kelly voelde de stemming in de Heineken Music Hall vanavond goed aan. “I feel you are in for some old school R. Kelly?” Sowieso was het publiek vanaf de eerste minuut (eigenlijk al tijdens het voorprogramma van DJ Orlando) uitzinnig. Het was een prachtig gezicht om een uitverkocht Heineken Music Hall te zien kolken. R. Kelly probeerde zo veel mogelijk van zijn uitgebreide repertoire te zingen en kortte de nummers daarom in. Tijdens het concert in de Heineken Music Hall haalde R. Kelly alles uit de kast. Hij liet heel goed merken 15 jaar afwezigheid te willen inhalen. Zijn vraag wie er met hem mee wilde naar Amerika werd van de voorste tot aan de achterste rijen met groot enthousiasme beantwoordt.

Bump ’n Grind

Met zoveel hits op je repertoire kun je het je permitteren om She’s Got That Vibe, de doorbraakhit van R. Kelly niet te zingen. Het nummer werd door niemand gemist. Bijvoorbeeld door een gloedvolle uitvoering van Bump ’n Grind te doen, voor een groot deel acapella. Of zijn Marvin Gaye pastiche Step In The Name Of Love. Aan deze legendarische artiest moest ik het hele concert ook denken. Het fantastische Down Low wat R. Kelly samen met de Isley Brothers heeft opgenomen was een volgend hoogtepunt. Ignition, I Believe I Can Fly, You Remind Me ze kwamen allemaal voorbij. Er was tijd voor improvisatie van R. Kelly en heel veel contact met het publiek. En het publiek gaf ook heel veel terug. Ik heb heel wat concerten gezien, vaak van witte gitaarbandjes, met publiek dat werkelijk waar geen enkele reactie teruggaf. Daar was vanavond geen sprake van. Vanavond bleek dat het kon en dat 1+1=3 opgaat in ons land van verschillende culturen en dat de Nederlandse politiek zo ongelooflijk fout zit met het (vanaf volgend jaar) bestraffen van dit soort concerten met een hoge btw toeslag. Als ons land iets nodig heeft is het avonden als deze met soulheld R. Kelly.

Ik weet zeker dat dit concert van R. Kelly in Heineken Music Hall weer een van die concerten is waarvan 100.000 mensen zullen zeggen dat ze erbij waren geweest. Voor mij persoonlijk was het een van de beste concerten die ik heb gezien en je moet van zeer goede huize komen wil je dit als artiest kunnen overtreffen.

De komende dagen ga ik ongetwijfeld nog veel meer hoogtepunten toevoegen aan bovenstaand verhaal maar zo vlak na het optreden van R. Kelly in de Heineken Music Hall vat dit het volgens mij wel goed samen.

17 gedachten over “Optreden R. Kelly 19 april 2011 in Heineken Music Hall, Amsterdam”

1. Ik vond het juist een minder concert en mister RKelly kan erg goed liegen want het was 10 jaar geleden en niet 15 jaar dat hij in Ahoy geweest is.
    Hij raffelde zijn nummers flink af zong zo nu en dan vreselijk vals…..Dan na amper een uurtje te hebben opgetreden niet eens een toegift te geven…Van mij mag die gelijk terug op de boot naar the USA. Want hetzelfde verhaal dat die niet durf te vliegen vertelde die 10 jaar geleden ook.

RKelly blehhhhhh

Beantwoorden
  2. Ik ben het eens met P. Ik vond het waardeloos. Hij heeft een goede stem, maar eerst een half uur te laat komen, dan een uurtje optreden en maar 1 nummer van de nieuwste cd zingen is geen 50 euro waard. Meest teleurstellende concert dat ik ooit heb gezien. Hij zou een voorbeeld moeten nemen aan artiesten als Lionel Richie, die een show van dik 2 uur geeft met al zijn hits en zich ook helemaal geeft tijdens die 2 uur.

Beantwoorden
  3. Mee eens. Als dit het beste concert is wat je ooit hebt gezien heb je heel veel gemist. De sfeer in de zaal was inderdaad top, maar vond het geen performance. Hij zong gewoon zijn liedjes zonder iets extra\’s. En juist die extra\’s mag je toch wel verwachten van zo\’n wereld-artiest.

Zijn muziek blijft top maar een concert van hem bezoek ik nooit meer.

Beantwoorden
  4. Props voor Orlando, deze gaf het concert nog een beetje lengte.
    RKelly begon lekker maar had de opbouw wat beter moeten plannen of, beter nog, moeten rekken. Gezien de sensuele teksten voelde dit eerder als een coitus interruptus. Wellicht heeft hij teveel Amsterdam gezien, het feit dat je even moet gaan zitten na een flinke uithaal omdat je duizelig bent geeft dan te denken. Zeker na zo\’n imposante carriere mag je verwachten dat je wel wat gewend bent. 50 Euro voor amper een uurtje R….ik heb ze beter gezien. Hou het lekker bij de cdeetjes.

Beantwoorden
  5. Ha, P, N, A en RoPie die lekker anoniem reageren. Stoer hoor. Van A weet ik dan dat hij/zij vanaf de radio 3 server surft. Jij hebt helemaal geen recht van spreken want die zender draait R. Kelly nog maar amper. Wat ik wel wil weten is of jullie man of vrouw zijn. Want zoals Kees de Koning het mooi verwoordde: als man bij een R. Kelly concert aanwezig zijn is als een moslim bij een pvv bijeenkomst.

Ik ging juist helemaal uit mijn dak op de classics en volgens mij praktisch de gehele zaal. Behalve jullie dan. R. Kelly deed niets extra’s? Hij zweepte het hele publiek op met zijn interactie. Een duizelige R. Kelly heb ik ook gemist. Ik hoorde spontane improvisaties en een R. Kelly die alles gaf met nog altijd een dijk van een stem.

Beantwoorden
  6. Voor zn 45 jaar ziet ie er aardig uit maar ik heb leukere mannen in de zaal gezien ;). Samen met mijn 2 dochters het concert bijgewoond. We vonden het alle 3 te kort maar wel heftig. Ik had toch wat meer show verwacht. videofilmpje op youtube vind ik leuker om naar te kijken en te luisteren..Tja deze meneer Kelly heeft zich er wel erg makkelijk vanaf gemaakt.. uurtje zingen (!) en zonder toegift verdwijnen..

Beantwoorden
  7. Veel mensen denken dat de artiest bepaalt hoe lang het optreden duurt, maar dat is niet zo. De zaal bepaalt dit vooraf en de artiest dient zich daaraan te houden. En een goed optreden duurt altijd te kort. :)

Had je meer een show a la Beyonce verwacht?

Beantwoorden
  8. Ik houd van ‘The R’. Hij raakt mensen met zijn liederen zoals hij in HMH idd ook weer deed. Aan de sfeer kon je goed merken dat ik niet de enige ben die het naar haar zin heeft gehad… Man, vrouw, jong of oud, ik had het gevoel alsof echt de gehele publiek genoot. Ik heb in elk geval een top avond gehad, vond het alleen veel te kort.. Van mij had hij zeker nog minstens een uur door kunnen gaan!

‘R, you are one of a kind!!’

Beantwoorden
  9. Beste redactie, ik weet niet naar welk concert deze verslaggever is geweest maar kennelijk niet naar die van 19 april 2011, of men heeft voor zijn neus een rookgordijn opgetrokken tijdens het concert. Ik was 10 jaar geleden bij het concert in Ahoy, kijkende naar een man die zowel de hoge en lage tonen op fluweelachtige wijze ten gehore kon brengen. Een subliem concert, zelfs voor mensen die minder van R&B houden. Op 19 april stond er een schim. Te veel gefeest de afgelopen paar dagen of simpelweg een verkoudheid zorgden er voor dat er weinig te zingen viel voor R.Kelly. De hoge tonen waren veelal vals waardoor R. Kelly snel inzag dat hij het die avond van de lage (en inderdaad bij vlage (!) prachtige) tonen moest hebben. Het publiek deed tenminste de helft van de zang. Nummers werden in belachelijk hoog tempo verwerkt en aan zijn nieuwe werk kwam hij bijna niet toe. Zonde want het publiek had zeker genoeg gehad aan de echte hits uit het verleden en de nummers van zijn nieuwe album. Want het nieuwe album staat als een huis. Het ging hem die avond helaas meer om de vrouwen/jeugd te verleiden dan om het publiek een mooie avond te bezorgen,…. op inderdaad Justin Bieber-achtige wijze… Het publiek riep zelfs een aantal malen boe (geheel begrijpelijk) maar dat is deze verslaggever kennelijk volledig ontgaan. Gelet op de leeftijd zijn er vast flink wat mensen geweest die hebben moeten sparen voor een kaartje, en die kunnen zich best wel eens bestolen voelen. Deze maand ben ik ook naar Adele (Brussel) en Laura Jansen (Paradiso) geweest. Pareltjes, ok, andere muziek maar toch, in hun genre subliem. R Kelly had daarbij mogen aansluiten maar valt helaas buiten mijn top 50 concerten allertijden… ver daar buiten. Daarvoor moet een artiest echt meer bieden dan wat hij 19 april heeft gedaan.

Beantwoorden
  10. Ik vond dit optreden geweldig!!!
    Heerlijk meegezongen en genoten van zn stem en de sfeer!!
    Het was misschien kort maar zeer zeker krachtig!!! Liever dat dan 2 uur een concert bijwonen dat niet zo geweldig is..

Beantwoorden
  11. Beste allemaal,
    het was echt dunnetjes. Het leek, alsof Robert Sylvester haast had. Die verslaggever was zeker bij een ander optreden aanwezig. De mensen die naar hem kwamen kijken creerden de sfeer en niet hij.

Beantwoorden
  12. Dus je zet 5.500 mensen bij elkaar en er wordt een sfeer gecreëerd? Is het zo makkelijk? Waarom lukt dit de gemiddelde artiest dan niet? Het publiek reageerde met name zo enthousiast omdat R. Kelly hen erbij betrok op een manier die maar weinig artiesten in zich hebben. Nederlanders staan bekend als een moeilijk en stug publiek, maar R. Kelly had er geen enkele moeite mee om de zaal te enthousiasmeren.

Beantwoorden
  13. Yo, ten eerste SHOUTOUT TO ROB DE GREEUW!! Je hebt zo gelijk! Die man is en blijft de MEESTER. Nederland mag blij zijn dat hij hier uberhaupt was! Zo een wereld ster hoeft hier echt niet te zijn voor dat geld. Ik was al een fan sinds ik 12 was, ben nu 26 en trots. Want heb hem eindelijk kunnen zien, horen en meemaken. Once in a lifetime ervaring, al mijn songs gedaan, heb tranen gehad bij i wish. Mijn beste vriend leeft niet meer, maar was een dikke fan samen met mij 10 jaar lang! voor het eerst maak ik mee dat ik met mensen in HMH stond met dezelfde liefde en passie en erkenning.Was ook nog mijn eerste keer in HmH, ik woon in groningen. En ik heb er geen woorden voor, behalve dan dat we blesses zijn met zijn Real Talk in zijn songs. Hij schrijft over het leven zoals ieder mens meemaakt. Rob de Greeuw, Stay Up your the truth

Beantwoorden