Recensie album Snakes & Ladders van Bertolf

Recensie album Snakes & Ladders van BertolfAls je een album uitbrengt waarvan elk nummer in principe op single kan worden uitgebracht is dat niet alleen knap maar tegelijkertijd ook heel erg slim. Het verlangt namelijk de levensduur van je album. En als je er dan ook nog voor weet te zorgen dat je plaat coherent klinkt en zelfs na talloze draaibeurten geheimen blijft prijsgeven, dan weet je dat je met een uniek talent te maken hebt. Zo’n talent waar er elk decennium hooguit één van opstaat.

Ik heb expres wat langer gewacht met het recenseren van Snakes & Ladders, het tweede album van Bertolf, maar het moet er nu toch echt van komen. Hoe vaak ik opener Cut Me Loose ook heb ingestart, iedere keer maak ik toch een vreugdesprongetje. Dat geldt ook voor eerste single Two In A Million dat voor mij de aanleiding was om het album te kopen. Waar in de popmuziek veel over “Jij” wordt geschreven staat in dit nummer de samensmelting van man/vrouw, man/man, vrouw/vrouw centraal. (omcirkelen wat bij jou van toepassing is) En dan is het alweer tijd voor mijn favoriete track van Bertolf’s album Snake & Ladders, Sound Of A Heartbreak, waar tekst en muziek elkaar naadloos aanvullen.

Klinken als Bertolf

Toegegeven, ook ik heb even moeten wennen aan de stem van Bertolf die gelijkenis vertoont met Rufus Wainwright, maar daar krijg je dan ook veel voor terug. Goede wat mysterieuze, diepgravende teksten, verrassende breaks en pakkende melodieën. En nergens dringen referenties op. De liedjes klinken allemaal als Bertolf. Of het moet een liedje als PennyLane zijn dat ook geschreven zou kunnen zijn door Lennon/McCartney. Getuige de titel is daar in dit ene geval dan ook bewust voor gekozen.

Hoe vaker ik het album beluister des te meer realiseer ik me dat de (bijna) unieke stem van Bertolf (two in a million samen met Rufus Wainwright) misschien wel één van de belangrijkste factoren is die zijn succes kunnen verklaren. Luister maar naar het griezelig perfect gezongen Fortune Changes Overnight, mijn favoriete track van het album Snakes & Ladders. Schreef ik dat ook al niet over Sound Of A Heartbreak? Ongetwijfeld denk ik er morgen weer anders over. Dat heb je nu eenmaal met albums waar alleen maar singles en geen vullers opstaan. Simply Amazing!