Recensie All The Plans deluxe edition van Starsailor

Recensie All The Plans deluxe edition van StarsailorIn 2001 debuteerde Starsailor briljant met het album Love Is Here en de zegetocht kon beginnen via radio, televisie en de grote festivals. Internet was nog klein. Ook opvolger Silence Is Easy deed zijn werk. Maar ergens omtrent hun derde On The Outside liep het, in Nederland althans, spaak. Aan de nieuwe nummers van Starsailor lag het niet echt, maar blijkbaar was het bandjes momentum voorbij want ook het ongekend populaire Travis en bijvoorbeeld Franz Ferdinand kreeg geen voet meer aan de grond.

Al een tijdje is het vierde album All The Plans van Starsailor uit. Ook daar werd in Nederland weinig van vernomen. Alleen als je de band zelf, via het inmiddels erg belangrijk geworden internet, op de voet volgt zou je ervan af kunnen weten. Ik weet eerlijk gezegd niet wat Starsailor nog meer zou moeten doen dan het schrijven van killertracks als Tell Me It’s Not Over om meer aandacht te krijgen. Een, zeker voor Coldplay, jaloersmakend pianothema op een voortstuwend ritme dat ervoor zou moeten zorgen dat de titel niet op hun carrière slaat. Boy In Waiting dat daarop volgt is een klein melancholisch liedje dat Bruce Hornsby & The Range (wie kent hem nog?) in herinnering roept. Het derde nummer, The Thames, kent een fijn rockabilly-achtig ritme. Het refrein zorgt voor het eerste kippevelmoment van het album, zelfs bij -10 graden.

All The Plans

Titelnummer All The Plans verhaalt over de nutteloosheid van het maken van plannen. Eén kleine misstap en alles kan overboord. We horen hier ook voor het eerst het meeslepende orgelspel van Barry Westhead. We zijn dan op het tweede deel van het album All The Plans aanbeland waar vooral dit orgelspel je als het ware de muziek inzuigt. Zoals op het intense Neon Sky. You Never Get What You Deserve, over de zelfkant van het leven zal ook niemand onberoerd laten. Hier trekt voor het eerst Barry Westhead de hoofdrol naar zich toe op zijn orgel door het nummer te laten eindigen in een meeslepende climax. Hurts Too Much bezorgt je als dertiger dat heerlijke weemoedige gevoel over alles wat je al hebt beleefd in je eigenlijk nog korte leventje.

Starsailor akoestisch

In Stars and Stripes is het rockabilly ritme weer terug. Ook op de hierna nog volgende nummers maakt Starsailor geen misstappen. Met Listen Up wordt zelfs nog een tweede single opgeleverd die bij 3FM zo de zender op had gekund. Al met al een prima album dat ook als deluxe edition verkrijgbaar is met een tweede bonusdisc. Dit tweede schijfje staat vol kippevelmomenten. Zeven om precies te zijn. Zoveel nummers staan er namelijk op in een uitgeklede, akoestische versie waarvan enkele uitvoeringen de luisterervaring van de electrische versies moeiteloos overstijgen. Een prachtig album deze winter mee door te komen!