Recensie derde cd Wilderness Heart van Black Mountain

Recensie derde cd Wilderness Heart van Black MountainBlack Mountain kende ik eerlijk gezegd nog niet. Maar het is tegenwoordig welhaast onmogelijk om op de hoogte te zijn van alles wat uitkomt. Ik probeer daarin ook het kaf van het koren te scheiden. Alleen albums die zich op één of andere manier onderscheiden worden hier besproken. Albums die echt een plaats verdienen in de kast van de muziekliefhebber. Het album Wilderness Heart van Black Mountain is zo’n album. Grijp ik hier over drie jaar ook nog steeds naar terug is de vraag die ik mezelf altijd stel. In het geval van Black Mountain kan ik hier volmondig ja op antwoorden. Een kennis wees me op single The Hair Song, de opener van het album Wilderness Heart. Inderdaad een heel fijn, toegankelijk rocknummer. Na twee draaibeurten werd ik echter ook gegrepen door de rest van het album.

Laag gestemde gitaren

Op het eerste gehoor bedient Black Mountain zich van een wat aparte combinatie van genres. Stevige gitaarrock wordt afgewisseld met breekbare folkliedjes. De rockliedjes is muzikaal verwant aan Black Sabbath. Zanger Stephen McBean zingt ze alleen niet zo hysterisch als Ozzy Osbourne. Als zangeres Amber Webber zich hier bij voegt is er sprake van een eigen geluid. Op verschillende nummers wordt de gitaarsolo weer nieuw leven ingeblazen. Ook komen er klassieke orgelpartijen voorbij die wij Nederlanders kennen van Focus en Ekseption. Soms refereert Black Mountain aan progrock, maar nooit overdadig. De blues is ook nooit ver weg. Dat blijkt wel uit titels als Buried By The Blues.

Breed uitwaaierend

De akoestische folkliedjes worden even gepassioneerd gezongen, vaak prachtig meerstemmig. Zoals vaker het geval is ligt bij dit type nummers de nadruk meer op de teksten, die gelukkig meestal even rechttoe rechtaan zijn als op de rest van het album. Om er achter te komen waar The Way To Go precies over gaat heb ik echter nog even nodig. Dit is een nummer met een folky inslag. Er wordt echter ook behoorlijk gescheurd op de electrische gitaar. Op Wilderness Heart gaat het dus alle kanten op waardoor het voor de muziekliefhebber met een brede smaak erg genieten is.

P.S. Speciaal voor hen heeft Black Mountain het album ook voor een klein prijsje verkrijgbaar gemaakt op vinyl.