Recensie nieuwe cd Green Day 21st Century Breakdown

Green Day heeft een nieuw album uitgebracht onder de titel 21st Century Breakdown. Hun Magnus Opus volgens velen. American Idiot was een glorieuze comeback voor deze punkband. Het bevrijdde Green Day ook min of meer van deze benaming. American Idiot is een perfect popalbum en bovendien met een boodschap, gericht tegen de toenmalige Amerikaanse president Bush. Ik keek dan ook heel erg uit naar het nieuwe album 21st Century Breakdown. Het begin van 21st Century Breakdown viel me eerlijk gezegd wat tegen. Enkele van de tracks vertonen wel heel veel overeenkomsten met militaire marsmuziek.

Last Night On Earth

Maar vanaf Last Night On Earth laat Green Day horen dat ze het nog niet verleerd zijn om popnummers te schrijven. Het is één van de weinige niet-politieke nummers op het album 21st Century Breakdown en gelijk één van de hoogtepunten op de cd. Direct daarop volgt wederom een van-dik-hout-zaagt-men-planken nummer: East Jesus Nowhere. Het zou gerust nog eens terug kunnen komen in de campagne van een Nederlandse politieke partij. Last of the American Girls is weer een heerlijk niets-aan-de-hand punknummer op 21st Century Breakdown. Het blijkt de inleiding tot een sterk eindoffensief van Green Day. Restless Heart Syndrome levert zowaar een kippevelmoment op. Een ander hoogtepunt is 21 Guns.

Het nieuwe album 21st Century Breakdown van Green Day is een minder evenwichtig album dan American Idiot doordat er een aantal minder bijzondere nummers op staan. Maar na een paar keer luisteren best prettig om ter afwisseling te draaien.