Sean Riley’s zonnige Americana uit Portugal

Recensie cd Only Time Will Tell van Sean Riley & The SlowridersAfgaande op de hoes lijkt Sean Riley de zoveelste hiphopper die je aankijkt vanuit een Mercedes. Al schittert de bling bling bij dit model door afwezigheid. Zo gauw mijn speler de cd echter begint af te spelen wordt al snel duidelijk dat Sean Riley en zijn Slowriders zich in het Americana genre ophouden. Een genre dat een samensmelting is van blues, country, en af en toe een snufje soul. Een genre ook dat vasthoudt aan eeuwenoude tradities. Sean Riley laat de tradities echter voor wat ze zijn en zorgt voor een nieuwe impuls.

Zomers karakter

Om te beginnen bevatten de teksten van Sean Riley & The Slowriders een gezonde dosis gekte (this place is a zoo), maar ook muzikaal verveel je je geen moment. Hun geheime wapen is het (electrische) orgel dat op een psychedelische Doors-achtige manier bespeeld wordt. Verder komen er nog wel wat andere klanken voorbij die ik niet 1-2-3 kan thuisbrengen maar het geheel een zomers karakter geven. The world is going insane / I got no will to explain, zingt Sean Riley in Houses and Wives en hij heeft er zo te horen ook helemaal geen last van. Het nummer biedt de vrolijkheid van een gemiddeld Polka nummer terwijl het de American Beauty tragiek behandelt.

Ray Charles

Talk Tonight lijkt geinspireerd door Ray Charles’ grootste hit What I’d Say. This Woman lijkt nog het meest op een traditioneel Americana nummer, maar dan die tekst: This woman is crazy / Comes around now and then / And shouts some words at me. Op Walking you home gaat Sean Riley zo los op de piano dat Nina Hagen in herinnering wordt geroepen.

Het is allemaal al eens eerder gedaan maar nog nooit zo goed als op dit album Only Time Will Tell van Sean Riley & The Slowriders dat in drie versies is verschenen: cd, vinyl en met een extra dvd. De laatste versie geniet mijn voorkeur want daarop zijn ze live te bewonderen. Ik heb alvast een kruisje geslagen of ze alsjeblieft heel snel naar Nederland willen komen voor een optreden!

Kijk voor meer informatie op de MySpace pagina van Sean Riley & The Slowriders