Steve Earle Paradiso

steve earle paradisoSteve Earle stond donderdag in Paradiso. Om te beginnen een Big Fuck You handgebaar naar al die mensen die er gezamenlijk in slaagden boven het voorprogramma uit te komen. Waarom betaal je in vredesnaam € 30 om te gaan staan ouwehoeren? Doe dat in een kroeg waar het vrij entree is. Er zijn mensen die naar een concert gaan om naar de optredende artiesten te luisteren en die hebben last van jou!!

Alison Mooreralison moorer paradiso

Het voorprogramma bestond uit Alison Moorer. Ik ben de tel kwijtgeraakt of ze vrouw nummer vijf of zes is van Steve Earle. Hij heeft het in ieder geval mooi voor elkaar op zijn oude dag met deze prachtige, toch zeker 20 jaar jongere, vrouw. Ze heeft een heldere krachtige stem die helaas echter toch ten onder ging aan het geroezemoes in de zaal. Ik besloot me daarop maar tegen het podium aan te plakken en kon zo nog eventjes genieten van A change is gonna come. Dit motto, oorspronkelijk van Sam Cooke, zou nog vaak naar terug worden gegrepen door echtgenoot Steve Earle.

Steve Earle

Steve Earle zei niet veel maar zong des te meer. Eerder op de middag was hij geinterviewd in aanwezigheid van publiek en dat bleek hem van zijn spraakwater te hebben verlost. Tot het einde van het concert naderde was er alleen de foto van George Bush op het podium die ons herinnerde aan de uitgesproken politieke mening van Steve Earle. De beroemde foto van George Bush met twee rode, duivelse hoorntjes en het woord SATAN. “Pete Seeger zei ooit dat alle liedjes politiek getint zijn,” vertelde Earle. “Want voor baby’s zijn zelfs slaapliedjes politieke statements.”

Er stond een batterij gitaren op het podium die allemaal werden bespeeld. Op het moment dat een DJ Steve Earle van beats begon te voorzien, ontstond er een tweedeling in de zaal. “Dat krijg je met zo’n jonge vrouw,” mopperde een bezoeker,”Dan gaan ze nieuwerwetse dingen doen.” Steve Earle’s experimentele gedrag koppelde indiase invloeden aan dancebeats en zo ontstond een onconventioneel maar verfrissend soort Americana op het podium.

Stop de oorlog

steve earle paradiso allison moorerPrachtig was ook het duet met zijn huidige echtgenote Alison Moorer. Bij Steve Earle is het altijd de vraag hoe lang een huwelijk stand houd. Samen zongen ze dat het voor eeuwig zou zijn. Een lied dat makkelijker was om te zingen volgens Steve Earle. “Want dit hoef ik niet te acteren.” Tijdens de twee toegiften werd hij furieus. “Wie niet gelooft dat muziek een oorlog kan stoppen, hoeft maar te denken aan Vietnam. Die oorlog is gestopt door muziek. En ik ga net zo lang door tot ook deze oorlog is gestopt!”

1 gedachte over “Steve Earle Paradiso”