Bacon Fat Louis-Bacon Fat Louis

Bacon Fat Louis is op een missie, namelijk de blues terugbrengen naar haar oervorm: dansmuziek. Om dit te bewerkstelligen staat het titelloze debuut van Bacon Fat Louis vol met blues van de rauwste soort. Dat er sprake is van een uniek geluid in het redelijk platgetreden genre komt ongetwijfeld mede doordat Bacon Fat Louis voornamelijk op huisgemaakte instrumenten speelt.

Op openingstrack ‘Lay Down Your Love’ zit de stemming er bij Bacon Fat Louis gelijk al goed in. Een bijzonder lekker gitaargeluid en een spontaan klinkend geheel. Van ‘Black Smoke’ komen inderdaad de voetjes in beweging. Ook worden we op de nodige Oeh’s en Yeah’s getrakteerd. Onweerstaanbaar! Op ‘All The Way’ valt het opvallende geluid waarvan de ritmesectie zich bedient in positieve zin op. Zijn dat echt potten en pannen wat we horen? Ook hier weer de onweerstaanbare Oeh’s en Yeah’s om het partygevoel te verhogen.

Op ‘Oh Johanna’ tapt Bacon Fat Louis uit een ander vaatje: een akoestisch intermezzo waarvan vooral de zin “Just spread your legs and sigh” blijft hangen. Vocaal is Bacon Fat Louis erg sterk, zoals onder meer te horen is op ‘Meet Me In The Morning’. Ook op dit nummer is weer die vuige, unieke gitaarsound te horen. Op ‘Some Boogie’ combineert Bacon Fat Louis dit met een fraai staaltje slide guitar.

Jimi Hendrix knikt instemmend mee

Met het ingetogen ‘You Gotta Move’ (met bluesharp!) lijken we aangekomen bij de sectie covers, of Bacon Fat Louis moet inmiddels zo vertrouwd aanvoelen dat er wederom sprake is van een original. Bij ‘Voodoo Child (Slide Return)’ is dat zeer zeker niet het geval. In gedachten zien we Jimi Hendrix instemmend meeknikken.

‘Man From The Country’ klinkt alsof Bacon Fat Louis het nummer daadwerkelijk in een boerenschuur heeft opgenomen. Een heerlijke stampvoetblues. Op de afsluitende track ‘Drunk’ vloeit vervolgens de nodige alcohol. Onmisbaar op een bluesalbum. En datzelfde geldt voor Bacon Fat Louis die met hun debuut op de valreep het bluesalbum van het jaar gemaakt hebben!

2 gedachten over “Bacon Fat Louis-Bacon Fat Louis”