Bjorn van der Doelen & Allez Soldaat – Caballero Zonder Filter

De titel van het derde album van Björn van der Doelen, “Caballero Zonder Filter” is treffend gekozen. Er wordt namelijk heel wat afgerookt in de tien liedjes op het album. Ondanks de antirooklobby die stevig in mijn hoofd zit geprent slaagt Björn van der Doelen er in het romantische beeld dat daarbij hoort weer nieuw leven in te blazen. Het volledig gesproken titelnummer is daarvoor de perfecte inleiding. Hierin grijpt Björn van der Doelen ook terug op zijn verleden als profvoetballer waardoor hij vanaf 14-jarige leeftijd meer niet dan wel thuis was.

Meer verleden dan toekomst

Inmiddels heeft Björn van der Doelen de leeftijd bereikt waarop hij meer verleden dan toekomst heeft, zoals hij zingt op ‘Moederke’. Het zorgt voor bezinning. Vriendschap, familie en liefde zijn de thema’s welke Björn van der Doelen op herkenbare wijze bezingt. Over de twijfels als je in een relatie zit bijvoorbeeld. “Maar alles komt goed,” zingt Björn van der Doelen in ‘Fantini Farnese’. In ‘De Liefde Wordt Overschat’ en ‘Zeven Zonden’ slaat Björn van der Doelen echter toch zelf ook aan het twijfelen.

Eerlijkheid overtuigt

Er wordt fantastisch gemusiceerd op het album “Caballero Zonder Filter”, maar het is de eerlijkheid in zijn teksten waarmee Björn van der Doelen overtuigt. Zo ontdoet Björn van der Doelen in ‘M’n Lief’ het leven van een artiest in Nederland van al haar romantiek. Aangrijpend is ook het nummer ‘Vriend’ op het album “Caballero Zonder Filter” van Björn van der Doelen. Over een jarenlange vriendschap die eindigt.

Van alle dromen die zijn vervlogen is er nog eentje over. “Och War Ik Maar Bruce Springsteen,” zingt Björn van der Doelen. Op het moment dat de saxofonist zijn solo inzet geloof ik er definitief in dat het hem zal lukken.

1 gedachte over “Bjorn van der Doelen & Allez Soldaat – Caballero Zonder Filter”