Björn van der Doelen-De Cowboy, De Outlaw, De Sheriff & De Hoer

“De Cowboy, De Outlaw, De Sheriff & De Hoer”, het vierde album van Björn van der Doelen begint als een western conceptplaat en daar weten we op IndebanvanNL wel raad mee, alleen is dit keer het verhaal wel al ingevuld. Wie tussen de regels door luistert heeft echter al snel door dat het thema van het titelnummer verder reikt dan het wilde westen alleen. Geen held is 100% goed. Van de man of vrouw waar we het goed mee voor hebben vergeten we gewoon de slechte kanten. Makkelijk zat.

Door het leven gebeitelde kop

Lied nummer twee vindt midden in de jaren negentig plaats. Over gesprekken die mannen alleen ‘Op Het Einde Van De Nacht’ kunnen voeren. Over prachtige herinneringen die in je door het leven gebeitelde kop blijven staan. Kortom, een nummer over drank. ‘Liedjes Over Liefde, Liedjes Over Eenzaamheid’ doet je beseffen dat het verschil tussen liefde en eenzaamheid is of je met een halfvol of halfleeg glas ergens naar kijkt.

Top 2000 materiaal

‘Dit Huis’ geeft een inkijkje in het ware leven. Elk huisje heeft zijn eigen kruisje is niet voor niets een Nederlands spreekwoord. ‘Ge Zit Vast In M’n Hoofd’ heb ik inmiddels al zo vaak gedraaid dat het in mijn hoofd al de klassieker is die het moet worden. Top 2000 materiaal.

Met ‘Jimbo’ laat Björn van der Doelen horen ook zijn hand niet om te draaien voor een bluesshuffle met bijna meer levenswijsheden dan er woorden in de Dikke Van Dale staan. Naarmate de plaat vordert wordt de toonzetting serieuzer, zoals op ‘Rust’ dat daarmee uitgroeit tot één van de hoogtepunten op het album “De Cowboy, De Outlaw, De Sheriff & De Hoer”.

Björn van der Doelen heeft het weer geflikt om met een perfecte plaat op de proppen te komen en dit keer via zijn eigen label Val Allemaal Maar Kapot Ik Doe Het Zelf Wel-Records.