8. Meisjes Van Dertig
  9. Zoals Het Is
  10. Alles Verandert
  11. Laat Het Los
  12. Dag Dag

Date : 28 februari 2015, 00:00

Theater, het schrijven van een boek en een CD zijn voor menig artiest disciplines waar op zijn minst drie mensenlevens over heen gaan alvorens ze menen deze te beheersen. Voor  Esmay Usmany zijn het slechts drie manieren om te laten zien wat ze is: een verhalenvertelster. Waar voor een boek en het theater vaak geldt dat het wel goed zit zolang het verhaal werkt, vraagt het maken van een CD doorgaans meer.

Lef

Op het album “Niets Is Wat Het Lijkt” zijn de melodieën echter nog bijna sterker en stapt Esmay Usmany tevens niet in de valkuil om in herhaling te vallen. Zo volgt na het uptempo titelnummer dat het album “Niets Is Wat Het Lijkt” opent, het naar een ballad neigende ‘Altijd Onderweg’. Het betuigt tekstueel van lef om hierin te kiezen voor het perspectief van een bejaarde vrouw, in een tijd waar alles juist om jong zijn draait.

Halve waarheden

Het nummer ‘Foto’ op het album “Niets Is Wat Het Lijkt” van Esmay Usmany drijft weer meer op het ritme. In het leven lijkt het volgens Esmay Usmany niet om selfies en al helemaal niet om Facebook te draaien waar mensen zich verschuilen achter halve waarheden. Liever koesteren we de herinneringen aan mensen, steden en de reis die wordt afgelegd. Een komische noot is te vinden in ‘Heel Spiritueel’ waar alle mogelijke manieren om op zoek te gaan naar jezelf op een hoop worden gegooid.

Magie

De tweede helft van het album is gereserveerd voor een serieuzere toon. Over de tijd die door onze vingers glipt. Gelukkig heeft Esmay Usmany daar een oplossing voor. “Komt wel goed, laat het los” zingt ze in volle overtuiging. En zo is het ook met het album “Niets Is Wat Het Lijkt” van Esmay Usmany. Niet te veel ontleden, gewoon naar luisteren en de magie zijn werk laten doen.

1 Responses

• Rob de Greeuw on

Laat eens weten wat je van het album vindt.