Husky-Punchbuzz

Bitterzoet, zo kunnen de liedjes van Husky misschien nog wel het beste worden omschreven. Melodieën die het leven zoeter maken maar ook vol melancholie zitten. Zo zwerft Husky op albumopener ‘Ghost’ door de straten van Londen terwijl hij al dagen niet heeft geslapen. Eén keer raden waarom.

Oceanië

Op ‘Shark Fin’ klinkt de band ook alsof ze onder water speelt. Alles wordt in het teken gesteld om de verhalen die worden verteld in de spotlights te zetten waar ze thuishoren. Maar als titelsong ‘Punchbuzz’ een vergelijkbare klank heeft betekent dit dan dat de inspiratie weer uit de oceaan komt? Het zou niet vreemd zijn voor een Australische band. De laatste jaren verbleven ze echter vooral in Berlijn. Misschien dat ze de soms wat industriële synths daar hebben opgepakt.

Popgevoel

‘Late Night Store’ was de eerste single van het album en verscheen al in 2016 maar heeft nog helemaal niets aan kracht ingeboet door de verslavende melodie. Net als ‘Flower Drum’ een nummer om steeds opnieuw te horen. Psychedelisch wordt het op ‘Cut The Air’, Husky lijkt zelfs even op standje progrock verder te gaan, maar uiteindelijk gaat ook hier het popgevoel niet verloren. Zelfs niet op ‘Spaces Between Heartbeats’ dat inderdaad zo spacey uitpakt als de titel belooft.

Karemeliseren

In ‘Cracks In The Pavement’ duiken de Proginvloeden wederom op terwijl we bij ‘Splinters In The Fire’ Husky kunnen betrappen op een Dire Straits achtige gitaarpartij. Alsof ze echt de hele wereld willen karameliseren. En op basis van ‘Walking In Your Sleep’ zou je kunnen constateren dat de roem van Neerlands trots Johan ook tot Australië reikt. Maar ook een band als Fleetwood Mac is bijvoorbeeld nooit ver weg.

Husky heeft met “Punchbuzz” een uitzonderlijk mooi album gemaakt. Soms is een bitterzoet gevoel gewoon het fijnste dat er is.