Johnny Dowd-No Regrets

In de afgelopen vijftien jaar heeft Johnny Dowd al een respectabel oeuvre opgebouwd. No Regrets, zijn dertiende (exclusief enkele eigen beheer uitgaven) kan beschouwd worden als een conceptalbum waarbij hij 15 ex-vlammen van hem toezingt in dertien nummers. Voor het eerst zijn niet alle nummers even sterk, maar dat is vaker het geval bij conceptalbums waar de artiest het concept meestal belangrijker vindt dan de individuele liedjes.

In albumopener Betty ontpopt Johnny Dowd zich als stalker. Iets wat Johnny Dowd lang geleden op zijn tweede album Pictures From Life’s Other Side (1999) ook al eens deed. Het blijkt een van de sterkere tracks op het album No Regrets te zijn.

Naast zijn gitaar gebruikt Johnny Dowd veel electronica op het album No Regrets. Een nummer als Emily/Meryl kan zelfs als electro omschreven worden. Johnny Dowd slaat hiermee hoorbaar nieuwe wegen in.

Op het wiegende Sherry wordt het klassieke The Dark End Of The Street geciteerd. Hieruit blijkt dat Johnny Dowd schijnbaar ook wel eens meerdere vriendinnetjes tegelijkertijd had. Al zou het ook zomaar kunnen dat al deze vrouwen uit de rijke fantasie van Johnny Dowd ontsproten zijn en geen van allen werkelijk bestaan. Een controverse die al sinds zijn debuut aan Johnny Dowd kleeft. Toen dachten veel critici op basis van zijn teksten dat Johnny Dowd een voor moord berechte misdadiger was.

Al met al heeft Johnny Dowd met No Regrets wederom een bijzonder intrigerend album gemaakt. En dat al zo’n dertien albums lang. Een prestatie van formaat.