Lasse Passage-Stop Making Sense And Start Making Success

Het komt niet alle dagen voor dat je een lp krijgt opgestuurd om te recenseren. Ik denk dat dit de tweede keer in mijn leven is. Net als de vorige keer betreft het ook nu weer een bijzonder project. Ver weg van de hitlijsten betreed ik de wereld van Lasse Passage. Van het repetitieve ‘Tanker Om Morningen’ naar het breekbare ‘The Lightness of Moving On’. Misschien wel het centrale thema van Lasse Passage op het dubbelalbum “Stop Making Sense And Start Making Success”. De ene keer geeft Lasse Passage zich gewonnen (‘One Day You’ll Dance For Me, Rotterdam’), het volgende moment is hij net op tijd weg (‘I Don’t Want To Die In Den Haag’).

Het album “Stop Making Sense And Start Making Success” is zo goed opgenomen dat elke vingerbeweging hoorbaar is. Een kwetsbaarheid die je de muziek inzuigt. Bij elke kraak, tik of brom vraag je je af of het wel door het vinyl komt. Is het niet gewoon onderdeel van de productie? En dus heb ik eerst een avond besteed aan het opnieuw afstemmen van mijn pick-up om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het laatste inderdaad het geval is.

Trollen en Elfen

Het was voor het laatst bij de muziek van Bjork dat trollen en elfen voor me dansten. Maar bij ‘Till The Morning Comes (Part II)’ slaagt ook Lasse Passage hierin. Vol. 2 (Kant A van LP 2) is zo experimenteel van opzet dat ik eigenlijk nog steeds niet weet of ik deze nu op 33 of 45 toeren moet afspelen. En zo zet Lasse Passage je constant op het verkeerde been, want had Vol. 2. niet gewoon Kant B van LP 1 moeten zijn? Of moet ik na Vol.1 eerst Vol. 3 opzetten? Een vraag die me tot in de lengte der dagen zal bezighouden.

Frank Zappa en Todd Rundgren

‘Oh Mijn Jesus’ roept de herinnering op aan de geniale gekkigheid van Frank Zappa (en waar ook Todd Rundgren een handje van kon hebben). Op Vol. 3 laat Lasse Passage zijn talent horen voor het schrijven van publieksfavorieten. Zo is het op ‘Say Say Say’ heerlijk meezingen met Johanne Birkeland. Ook een walsje (‘Away’) lijkt Lasse Passage moeiteloos uit zijn mouw te schudden. Er komt zelfs een zingende zaag aan te pas. ‘Exludium’, Lasse Passage best beluisterde track op Spotify (Dankzij de Fresh Finds playlist), schurkt tegen dance aan. Alle muziek van Lasse Passage is online te streamen, maar komt pas echt tot leven op dit zwarte goud.