Recensie Lea Porcelain-Hymns To The Night

“Hymns To The Night” is het debuutalbum van Lea Porcelain dat met de singles die tot nu toe uitkwamen al de nodige indruk maakte. Een unieke combinatie van muzikanten is daar verantwoordelijk voor. Julien Bracht heeft een techno achtergrond en Markus Nikolaus was vooral als independent muzikant actief.

Atmosferisch

Atmosferische muziek met daarin veel ruimte voor bas en drums. Dan kom je al snel uit bij Joy Division. Zeker met titels als ‘Warsaw Street’. (“Warsaw” was de titel van het oorspronkelijke debuutalbum van Joy Division dat postuum alsnog uitkwam)

Legendarisch

Er zijn inderdaad de nodige tracks waarbij deze legendarische band als baken fungeert. Dat alleen al levert Lea Porcelain bij mij een bonusster op. Lea Porcelain laat zich sowieso niet afschrikken door het verleden. Zo werd het debuut “Hymns To The Night” opgenomen in het FUNKHAUS (Berlijn) waar de voormalige radiostudio’s van de DDR waren gehuisvest. En op ‘A Year From Here’ is zelfs een banjo te horen. Zeker in Europa een bijna uitgestorven geluid.

Sleutelnummer

Lea Porcelain combineert het repetitieve geluid met een klankentapijt waarvan het geluid wel wat weg heeft van een didgeridoo. Ondertussen het muzikale experiment verder opschroevend. Het is nota bene het korte ‘White Noise’ getitelde nummer waar alle noise wegvalt. Traditioneler zullen we Lea Porcelain waarschijnlijk nooit meer horen. Op ‘The Love’ zijn de vocalen meer voorin de mix geplaatst waardoor we de indruk krijgen dat dit tekstueel als een sleutelnummer op het album wordt gezien.

New Wave

Ook de New Wave stroming is niet aan Lea Porcelain voorbij te gaan, zo horen we op ‘Far Away Land’. Het levert een uitgebalanceerd album op waarbij de makkelijkst in het gehoor liggende nummers aan het begin te vinden zijn. Vanaf dat punt vertrekt Lea Porcelain naar haar bestemming, ondertussen een steeds meer gedragen geluid aan de dag leggend. Ik ben benieuwd waar ze ‘A Year From Here’ zullen zijn.