Lost Bear-Inside The Dragon

“Inside The Dragon” heet het nieuwe album van Lost Bear. Als we het begeleidend schrijven mogen geloven was het lang niet zo vanzelfsprekend dat er nog een nieuw album zou volgen. Er werd afscheid genomen van bandleden en van het idee dat een volgend album altijd maar weer nog succesvoller moest zijn. De creativiteit werd de vrije loop gelaten met als gevolg honderden liedjes, jams en experimenten.

Vorig jaar verscheen album “Monkey Pop” (op cassette!) en nu, een jaar later, is er alweer het album “Inside The Dragon”. Dit keer is gekozen voor blauw vinyl als uitingsvorm. Vier kanten zijn er maar liefst nodig om de dertig gekozen muziekstukken te herbergen.

Golven

Instrumental ‘Demonico In Rosso’ opent het imposante project. Het tweede nummer ‘Craaash!’ lijkt als een disconummer van start te gaan. De stem die even later klinkt is daar echter veel te rauw voor. Alsof Robert Plant die reunie van Led Zeppelin toch door heeft laten gaan ergens halverwege de jaren ’80. Golvende gitaarklanken worden gecombineerd met spannende electronica en geeft je het gevoel op zee te dobberen.

Screamo

Op het derde nummer ‘African Barbershops’ lijkt Pearl Jam op de funky tour te zijn gegaan. Gevolgd door ‘Nos Photos Parlantes’ dat wel een veldopname van Alan Lomax langs de Mississippi lijkt. Dit gaat vervolgens over in compromisloze Screamo. ‘Excessive Violins’ heeft wel wat weg van de alternatieve rock die Belgie ons in de jaren ’90 bracht.

Kant B lijkt wat eenduidiger te zijn. Alt rock, waarvan we het refrein in ‘Cedric Superchord’ al snel meezingen. In ‘Everybody Loves Hanuta’ sijpelen de wereldse invloeden echter alweer binnen en ‘Sugarheart (Diabetic For A Week) is gewoon onvervalste Rock ’n Roll. Met de metal op ‘Wolfman’ en de slowcore op ‘Malenky Bit Nasty’ is ook hier de afwisseling compleet. Het zorgt ervoor dat je de naald direct weer terugzet voor het eerste nummer en een avond doorbrengt met slechts één LP kant.

Nachtmuziek

De tweede LP van “Inside The Dragon” laat echter horen dat Lost Bear wil dat we doorgaan met luisteren. Het bevat met onder meer ‘Boomerang Bolsjevic’ typische nachtmuziek. Zelfs Elbow doemt nu op als invloed. En op de laatste kant van het album “Inside The Dragon” is het net alsof er prille zonnestralen doorkomen in de muziek van Lost Bear. Een nieuwe dag is aangebroken.