Michael Jackson – XSCAPE

Vijf jaar na de dood van de King of Pop Michael Jackson is een nieuw album nog altijd wereldnieuws. Over het eerste postume album, eenvoudig “Michael” getiteld, doet een hardnekkig verhaal de ronde dat niet Michael Jackson maar een imitator de tracks heeft ingezongen. Misschien dat er voor het album “XSCAPE” daarom voor gekozen is om ook de originele demo’s van Michael Jackson er op te zetten. Het geeft een mooi inkijkje in wat de betrokken producers nu precies hebben uitgespookt met de ideeën van Michael Jackson.

Het belangrijkste bezwaar van het album “XSCAPE” van Michael Jackson is dat het liedjes zijn waarover Michael Jackson bij leven dus had besloten om ze niet uit te brengen. Hoe frustrerend moet dat zijn voor iemand als Justin Timberlake wiens meest recente albums wordt overschaduwd door deze restjes van Michael Jackson. Als troost mag hij meezingen op ‘Love Never Felt So Good’. De originele versie van Michael Jackson op het album “XSCAPE” (zonder Justin Timberlake), neemt ons mee terug naar begin jaren ’80. Het vertrouwen van Michael Jackson in de mensheid is nog groot. Het klinkt door in de muziek.

A Horse With No Name

‘Chicago’ laat een hele andere Michael Jackson horen. Iemand die door schade en schande wijs geworden is. ‘Loving You’ lijkt een poging van Michael Jackson om een nummer in de stijl van Stevie Wonder te schrijven. ‘A Place With No Name’ is in de handen van Timbaland verworden tot een ‘Leave Me Alone revisited’. Wie de originele demo er op naslaat hoort de werkelijke aard van het nummer: een remake van de klassieker ‘A Horse With No Name’ van America.

Slave To The Rhythm

De track ‘Slave To The Rhythm’ op het album “XSCAPE” van Michael Jackson brengt ons weer wat meer in het nu, evenals het verhalende ‘Do You Know Where Your Children Are’, maar ook hier volstaan voor mij persoonlijk de originele demo’s. ‘Blue Gangsta’ is een nummer dat nooit het daglicht had moeten zien. We horen een zichzelf overschreeuwende Michael Jackson. Tekstueel blijft dit nummer erg schetsmatig. Met titelnummer ‘Xscape’ wordt qua productie de plank ietwat misgeslagen. Een meer ouderwetse aanpak was hier beter op zijn plek geweest.

Alles bezien houden we van het album “XSCAPE” van Michael Jackson dus zes liedjes over die het luisteren meer dan waard zijn en waarvan de originele demo’s prima volstaan. Die versie is in de winkel echter niet te koop, maar gelukkig wel hier te beluisteren.