Myles Sanko-Just Being Me

“Just As I Am” (1971) was het debuutalbum van een artiest die uitgroeide tot een icoon en wiens muziek en teksten nog altijd het leven van mensen beïnvloeden. “Just Being Me” is het derde album van Myles Sanko en net als Bill Withers gooit hij ziel en zaligheid in zijn muziek. Of het nu in eigen beheer wordt uitgebracht of, zoals nu, door het gerenommeerde Dox Records, de productie en composities staan als een huis.

Vrijheid

Vrijheid is een thema dat veel voorbijkomt op het album “Just Being Me”. De plaat opent met het instrumentale ‘Freedom’ en de titeltrack heeft het over de vrijheid om jezelf te zijn. Ook op ‘This Ain’t Living’ roept Myles Sanko op om jezelf te bevrijden. Natuurlijk is het een regelrechte aanklacht tegen de “police brutality” en etnische profilering die ons omringt. Net als Marvin Gaye op “What’s Going On” stelt Myles Sanko ons vragen waar een antwoord op moet komen. Gelukkig is er de liefde nog als ‘Sunshine’ in ons leven die ons de nodige vrijheid verschaft, zoals Myles Sanko op ‘For You’ zingt. Het kan volgens hem ons zelfs het ‘Land of Paradise’ brengen.

Menselijkheid

Met het noemen van Bill Withers en Marvin Gaye moge duidelijk zijn hoe Myles Sanko zich muzikaal voortbeweegt. Met een nog iets vrijere geest getuige het feit dat Gregory Porter hem mee op tournee vroeg. Zelf zegt hij niet zo bezig te zijn met genres wanneer hij muziek opneemt. De luisteraar vaart er wel bij. “Forget Me Not” zingt Myles Sanko. Zolang we de menselijkheid in ons leven niet vergeten zal dat met Myles Sanko ook niet gebeuren. Daarvan ben ik overtuigd.