One Clueless Friend-From The Sea

One Clueless Friend is het pseudoniem van Dick Kwakman. Een naam die ook gelijk de achtergrond duidelijk maakt van One Clueless Friend. Maar ik heb van de eveneens uit Volendam afkomstige Case Mayfield begrepen dat het totaal niet belangrijk is waar een artiest vandaan komt. One Clueless Friend is echter naast AlascA en Case Mayfield de derde act met hoogstaande Engelstalige muziek, geworteld in de folkmuziek en dat lijkt me toch het vermelden waard. Het maakt duidelijk dat Volendam al lang niet meer het dorp van de palingsound is.

Cruciale inspirator

Volgens de meegeleverde bio was Dick Kwakman voor Case Mayfield een cruciale inspirator wat duidt op een hechte scene. Dat blijkt ook wel uit titeltrack ‘From The Sea’ waar de invloed van Alasca weerklinkt. Of moet het hier ook andersom zijn en heeft Dick Kwakman ook AlascA geinspireerd?

Niets duidt er op dat “From The Sea” het debuutalbum is van One Clueless Friend. Zo goed steken de composities in elkaar. Qua stemgeluid doet One Clueless Friend denken aan Jesse Malin. Ook ademen de liedjes eenzelfde zucht naar onafhankelijkheid uit. “From The Sea” lijkt niet gemaakt omdat er een markt voor is, dit is een album dat gemaakt moest worden. Dit wordt al duidelijk bij de zeer intense openingstrack ‘Clockwork’ dat het debuut van Tom McRae in herinnering roept.

Muzikale duizendpoot

Op het muzikaal naar R&B neigende ‘Crossing’ ontpopt One Clueless Friend zich tot een muzikale duizendpoot als het nummer ontspoort met een meesterlijke gitaarsolo. Het is precies wat het nummer nodig heeft. Op ‘Dad’ kleurt One Clueless Friend zo keurig binnen de lijntjes dat dit nummer wel eens op de radio gedraaid zou kunnen worden. Schijn bedriegt echter in dit nummer waar ‘Dad’ niet altijd zijn handen en voeten thuis weet te houden. ‘Twisted’ bevat een al even aangrijpende tekst.

Op ‘Crimson Moon’ is het vooral de muziek die je bij de keel grijpt. Heel verstild in de coupletten en vol melodie in het refrein. Ook op ‘Doll’ wordt dit geheime wapen van One Clueless Friend ingezet. Het maakt van het 14 tracks tellende “From The Sea” een groot avontuur.

2 gedachten over “One Clueless Friend-From The Sea”