When Airy Met Fairy-Glow

Voor het Luxemburgse When Airy Met Fairy is beeld net zo belangrijk als hun muziek. Filmmakers Runa Egilsdottir en Raphael Kindig maken dus net zo goed deel uit van de bezetting. Verder bestaat de band uit singer-songwriter Thorunn Egilsdottir (zang en piano), Mike Koster (synthesizers) en Thomes Copier (drummer). Ook wordt When Airy Met Fairy regelmatig ondersteund door een grote groep verschillende muzikanten en filmmakers.

Sprookjesachtig

Karakteristiek voor het geluid van When Airy Met Fairy is het stemgeluid van Thorunn Egilsdottir dat veel op dat van Kovacs lijkt. IJslandse muziek wordt vaak als sprookjesachtig omschreven en dat is ook wel van toepassing op When Airy Met Fairy. Ik vermoed dan ook dat één van de bandleden stiekem IJslands bloed door de aderen heeft stromen. Hoewel, eigenlijk heeft Kate Bush er de blauwdruk voor ontwikkeld. Als het tempo omhoog gaat, zoals op ‘Intoxicated’ is ook Moloko een referentie.

Alles heeft een ritme

Thorunn telt ‘123 Magic’ en het album “Glow” gaat van start. Het tweede nummer ‘Bus’ is al even opvallend. When Airy Met Fairy lijkt voor een nieuwe “Cup Song” te willen gaan. Ook op ‘Penniless’ is het ritme belangrijk. Dit keer wordt daarvoor een flessenorgel opgehangen, zo lijkt het. En horen we daar een accordeon?

Popmelodieën lijkt When Airy Met Fairy ook moeiteloos uit haar mouw te kunnen schudden. ‘Until Your Season Dries’ is daar een goed voorbeeld van. ‘Sanctify You’ wordt muzikaal gedragen door een klokkenspel. Heerlijk als een band verder kijkt dan de traditionele gitaar-bas-drum opstelling. Het geeft het album “Glow” een bijzonder zelfverzekerd geluid.

Duurzame liefde

‘Daughter’ verhaalt over de liefde tussen moeder en dochter. Het is de eerste keer dat de tekst en niet de muziek om aandacht vraagt. Totdat de handclaps hun intrede doen tenminste.

Ook bij ‘Carcass’ is het de tekst die de aandacht trekt. Vooral als Thorunn Egilsdottir “I love your carcass” zingt. Dat is toch een heel ander soort liefde. De liefde die ik voor When Airy Met Fairy voel zou wel eens even duurzaam blijken te zijn.