Bang & Olufsen
Zaterdag las ik weer eens een krant. Daarin kwam ik een advertentie tegen van Bang & Olufsen. Ik werd geïntrigeerd door de vraag waarom een dergelijk product voor een, neem ik aan, kleine doelgroep in zo’n brede titel werd aangeprezen. Aanvullend onderzoek leerde dat Bang & Olufsen het niet voornamelijk van haar geluidskwaliteit moet hebben, maar vooral van het design.
57% van de lezers van de bewuste krant bevindt zich in welstandsklasse 3-5, ik neem aan dat dit niet de primaire doelgroep is voor een dergelijke geluidsinstallatie. Zeker in de huidige economische tijd zijn er weinig mensen die een half jaarsalaris zullen uitgeven aan een geluidsinstallatie.
Vergeet de reclamefolder niet
Bang & Olufsen zal met dit product meer conversie uit een reclamefolder halen dan uit een dagblad. Met betrekking tot het bereik van reclamefolders is geen onderzoek naar welstandsklasse gedaan. Wel is bekend dat naarmate de leeftijd stijgt, het bereik ook groeit. 55-plussers hebben een sterke binding met het medium en besteden er ook het meeste tijd aan. En laat dat nu net de doelgroep van Bang & Olufsen zijn (60 jaar, bron: Vivat.be) 95% van de contacten heeft naar aanleiding van een folder binnen 3 maanden een winkel bezocht. 15% heeft in die periode reeds een aankoop gedaan (bron: TBB 2008). Door middel van postcodesegmentatie valt er goed te targetten waardoor er sprake is van minder waste dan bij een dagblad.
Uiteraard is het dagblad voor veel andere producten nog wel een geschikt medium. Het is allemaal afhankelijk van doelgroep en doelstellingen.