De Google Chrome campagne

google chrome abri campagneHet merk Google is lang omgeven geweest door mysteriën. Terwijl iedereen nog stoeide met Altavista en Neerlands trots Ilse was daar opeens de witte website met alleen een zoekvenster. Al gauw werd bekend dat je hier moest zijn voor een snel antwoord op je vragen. Wie zat er achter deze website, hoe kwamen ze aan al die informatie? Werkten er wel mensen? De laatste jaren is hier snel verandering in gekomen. Google gaf openheid van zaken. Het beeld ontstond van een goed werkgever die sterk hecht aan innovatie.

Google innoveert

Google zorgde voor een revolutie in mail met haar Gmail, Google Wave is ’the talk of the town’ en met Google Chrome wordt gepoogd de hegemonie van Internet Explorer en Firefox te doorbreken. Google grijpt hiervoor naar de oude media als print en outdoor. Volgens mij vanwege de geloofwaardigheid van deze media. Nieuws op het internet is actueel maar ook vluchtig. Als iets echter ook in de krant staat dan moet het wel waar zijn.

De campagne is erg abstract. De nadruk ligt op de snelheid van de browser en wat je ermee kunt, maar dat verschilt niet veel van de mogelijkheden bij de andere browsers. Ik mis een urgente reden waarom ik moet overstappen naar Google Chrome. Ik ben indertijd overgestapt naar Firefox omdat Internet Explorer bij elke link die ik aanklikte, vastliep. Nu Firefox ook vaak vastloopt switch ik vaak tussen beide browsers. Het is voor mij echter niet voldoende om actief op zoek te gaan naar een download van Google Chrome. Zelfs niet nu ze in de krant staan.

Google Android

Ik heb wel bewust gekozen voor Android, het mobiele besturingssysteem van Google, i.p.v. de Iphone van Apple. Android staat het namelijk toe om applicaties in de achtergrond te laten draaien, maakt het mogelijk flash te tonen, staat mij toe mijn telefoon te personaliseren, de batterij te vervangen, ik kan het geheugen ervan uitbreiden met een sd card, muziek er op zetten zonder gebruik te hoeven maken van een speciaal programma… Kortom heel veel voordelen die ik bij Google Chrome nog niet heb ontdekt. Mijn aankoopbeslissing is overigens geheel online tot stand gekomen.

Nog een kleine voetnoot: succesvolle outdoor campagnes hebben een aantal overeenkomsten. Het logo staat bovenin en de hoeveelheid tekst is in twee seconden te bevatten. Bij de Google Chrome outdoor uitingen staat het logo links onderaan en kost het zeker een minuut om alle tekst te lezen. Om de boodschap te onthouden is 1x lezen niet voldoende. Ik ben benieuwd welke invloed dit heeft op de effectiviteit van de campagne.

Plaats een reactie

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.