Nieuw album van Ryan Adams bevat geen country

Nieuw album Ryan Adams bevat geen countryOok ik schrok van het bericht dat Ryan Adams zou kampen met gehoorproblemen. Het nieuws werd vlak na het fantastische RAI-concert bekend. Lange tijd vreesde ik of ik het mijn hele verdere leven moest doen met de elf albums die hij tijdens zijn 9-jarige carrière had uitgebracht. Hij leek zich te storten op zijn andere ambitie, het schrijven van een roman. Maar nu is er Orion, een plaat waar de gemiddelde muziekliefhebber een gehoorbeschadiging van verwacht op te lopen. Voor mij klinkt het echter als het logische vervolg op Rock N Roll, de Ryan Adams plaat die ik nog het vaakst opzet. Ryan Adams noemt Orion zelf zijn “heavy metal plaat”.

Zeven jaar na het uitbrengen van Rock N Roll doorbreekt Ryan Adams eindelijk weer eens de hokjesgeest. Alleen daarom al is Orion dé plaat van 2010. Orion is overigens echt een plaat, want de collectie songs wordt vooralsnog alleen uitgebracht op vinyl. De laatste paar albums was Ryan Adams verworden tot een countryzanger in plaats van de vrije geest waar ik hem voor hield. Met in zijn pink overigens nog altijd meer talent dan heel Nashville.

Politiek statement?

Orion gaat, zoals het een heavy metal album betaamt, over oorlog en kan daardoor ook worden uitgelegd als een politiek statement. Misschien refereert de zin Battles at stations naar het ingeslapen radiolandschap? Als de titel van het nummer, Disappyramid, maar niet Ryan Adams’ grootste wens blijkt te zijn, want van deze Ryan Adams wil ik nog wel een paar albums.

Stuiterend door de huiskamer

Omdat Ryan twee keer zo snel zingt als we gewend zijn, zijn de nummers een stuk korter, gemiddeld twee minuten. Een enkel nummer begint met gevoelig pianospel of akoestisch getokkel. Binnen een kwart minuut transformeren ze echter weer tot pure heavy metal. Een opgevoerde versie van Nirvana’s Bleach is misschien nog de beste omschrijving. In de teksten botviert Ryan Adams ook zijn liefde voor science fiction. Maar zoals het hoort bij heavy metal zijn de teksten dit keer ondergeschikt. Het gaat om de energie die de muziek oproept. Snel je pick-up dus weer van zolder halen, Orion aanschaffen en met gebalde vuist door de huiskamer stuiteren.