Preview geremasterde Beatles albums

Vandaag 9 september (09-09-09) worden alle 13 albums van The Beatles opnieuw uitgebracht op cd in een geremasterde versie. Gisteren tijdens de Beatles vs Stones nacht was er een exclusieve luistersessie waarin de verschillen duidelijk hoorbaar waren. “Alsof je een deken van de box haalt,” zo verwoordde de EMI woordvoerder het. Ook werden er twee filmpjes van The Beatles vertoond. Op elk album staat zo’n filmpje waarin The Beatles vertellen over het album en er foto’s worden vertoond. Uit angst voor Buma heb ik het Youtube filmpje maar verwijderd. Je kunt hem nog wel hier bekijken. Buma gaat een fors tarief vragen per YouTube filmpje. En we hebben het hier niet over een euro. (het standaardtarief van o.a. Apple) Teken de petitie tegen dit plan!

Martijn B. evengoed bedankt voor het filmen!

4 gedachten over “Preview geremasterde Beatles albums”

1. Ik heb afgelopen zondagavond in Met Het Oog op Morgen al kleine stukjes van een aantal nummers voorbij horen komen. Walgelijk. Volkomen vervreemd van het origineel. Wat is eigenlijk de meerwaarde van remasteren ? Kan iemand mij dat uitleggen. En kom dan niet aan met het verhaal dat het zoveel voller klinkt. Nummers klinken dusdanig dat ze volledig anders zijn. Er moeten een wet komen in de muziek wereld. Covers, ok, valt toch niet tegen te houden. Maar blijf van het origineel af. Daar kan niets tegen op. En zeker niet zo’n opgepompte geremasterde versie.

Beantwoorden
  2. Hoi Marc,

Waren dat niet de mono versies in het Oog? Die klinken namelijk heel anders dan de versies die je kent. De stereoversies zoals die oorspronkelijk waren uitgebracht waren (bij wijze van spreken) in een half uurtje door de technicus gemaakt nadat de Beatles hun goedkeuring aan de monomix hadden gegeven en de studio verlaten hadden. De mono mixen zijn dus de versies zoals de Beatles het wilden hebben. Heel fijn dat die nu ook zijn uitgebracht.

Wat betreft de remasters. Door de beperkingen van vinyl werd door de technici bij de mastering op hoop van zegen de klankkleur ingesteld. Het was maar afwachten wat het resultaat op vinyl zou worden. Daarom klinken die versies over het algemeen wat dof. Ik ben bij de luistersessie geweest en het is echt enorm opgeknapt. Alsof je jaren met een deken over de box heb zitten luisteren. Nu hoor je alles eindelijk goed, tot in het kleinste detail.

Je moet eens de oude en geremasterde versie van Pearl Jam’s Ten luisteren. Zanger Eddie Vedder was altijd ontevreden geweest over de sound van Ten. Veel te veel galm etc. En de geremasterde versie klinkt inderdaad echt veel beter. Eddie Vedder is daar zelf nauw bij betrokken geweest. Misschien dat dat je kan overtuigen.

Groet,

Rob

Beantwoorden
  3. Beste Rob,

Ieder zijn smaak en die respecteer ik. In DWDD waren een aantal popkenners die naar de oude versie en de nieuwe geremasterde moesten luisteren. Leo Blokhuis was de enige die het minuscule verschil kon horen. Chiel Beelen niet en Van Nieuwkerk ook niet. En Blokhuis was niet echt enthousiast. Maar goed, dat wil niet zeggen dat Blokhuis de smaak van Nederland bepaalt. Apple Corps en EMI verdienen goud geld aan de boxen, die als warme broodjes over de toonbank vliegen. Ik behoor blijkbaar tot een minderheid. Ik gun ieder het zijne. Koop het en geniet ervan. Ik zal nooit een geremasterde versie draaien. Maar ja, het blijkt maar weer eens eens te meer dat ik degene ben die er niets van snapt. Met de beide overgebleven Beatles dan ook. Maar die zien al die centen hun neus voorbij gaan. Nogmaals oprecht luister plezier.

Beantwoorden