Recensie nieuwe cd Recovery van Eminem

eminem-recovery-album-coverEminem is terug! Recovery heet het nieuwe album dat gerekend mag worden tot zijn beste werk. Sinds jaren klinkt hij weer hongerig. Het heeft geresulteerd in een album zonder flauwekul, enkel killer tracks. Some things just don’t change rapt hij in opener Cold Wind Blows. We hebben er echter wel tien jaar op moeten wachten. Hij verontschuldigt zich hiervoor in de track Talkin’ 2 myself. Hij weet namelijk zelf ook wel dat zijn albums de laatste jaren niet goed genoeg waren. Ook omdat hij met zijn eerste drie albums de standaard zo hoog had gelegd. Er waren echter redenen genoeg waardoor hij niet gefocused was. Het overlijden van Proof, een scheiding en de voogdij rondom zijn dochtertje.

Samenwerkingen

Op het nieuwe album Recovery staan ook een aantal bijzondere samenwerkingen die allemaal positief uitpakken. Won’t back down is een track die niet alleen met Pink is opgenomen maar haar ook echt op het lijf geschreven is. Met dezelfde drive als hoe het publiek haar kent. No love is met Lil Wayne die klinkt zoals we van hem gewend zijn, inclusief autotune. What is love van Haddaway is zeer creatief gesampled op deze track. Lil Wayne betaalt hiermee Eminem terug voor zijn bijdrage aan Drop The World, het enige geslaagde nummer op Wayne’s album Rebirth. No Love is daarentegen één van de vele bangers. Ook Love the way you lie met Rihanna is er één. Hier begeeft Eminem zich op bekend terrein, een bijtende tekst over een verbroken relatie.

Privé sores

Op Going Through Changes horen we de gesampelde zang van Ozzy Osbourne. Eminem heeft het hierop over zijn overleden vriend Proof. Op You’re Never Over rapt hij dat hij hem nooit zal vergeten. Op 25 to life wordt het hoofdstuk Kim wel afgesloten. Als highschool sweathearts trouwden ze maar liefst twee keer met elkaar. Inmiddels is hij definitief tot inzicht gekomen dat het niets meer kan worden.

Hitsucces

De single Not Afraid heeft in Amerika al op 1 gestaan. Op Recovery staan nog minimaal 15 singles die dit succes kunnen evenaren. En zonder het te weten heeft Eminem de oplossing gevonden hoe er weer albums kunnen worden verkocht i.p.v. illegale downloads: door enkel uitzonderlijk goede tracks te schrijven en geen fillers op Recovery te zetten.

Let in de winkel wel goed op, er zijn namelijk verschillende versies van het album in omloop met nog 3 bonustracks.

3 gedachten over “Recensie nieuwe cd Recovery van Eminem”