Recensie nieuwe cd Sheryl Crow: 100 Miles From Memphis

Recensie nieuwe cd Sheryl Crow: 100 Miles From MemphisTja, als Sheryl Crow nu ook al een soulalbum gaat maken… Gelukkig valt het mee en keert ze voornamelijk terug naar het geluid zoals we dat de afgelopen tien jaar van haar kennen. Het nieuwe album 100 Miles From Memphis opent heerlijk met het lekker lange Our Love Is Fading inclusief een funky blazerssectie. Daarna volgt echter een reggae nummer dat van The Specials afkomstig zou kunnen zijn. Sign Your Name is wel een echte cover. Hoewel haar stem schittert is Sheryl Crow’s versie van deze classic redelijk overbodig. Misschien dat Terence Trent D’arby op zwart zaad zit? Dan had ze hem echter beter kunnen stimuleren weer eens een subliem album uit te brengen in plaats van hem te belonen met deze cover. Tijdens het volgende nummer Summer Day krijg ik het gevoel op een coveralbum verzeild te zijn geraakt. De liner notes leren echter dat het nummer wel degelijk door Crow geschreven is. Blue eyed soul à la Paul Carrack of zal ze soms geïnspireerd zijn door onze eigen Beans and Fatback?

Voortkabbelend

De teksten op 100 Miles From Memphis zijn niet heel origineel, van het niveau Sure as the wind blows, sure as the rivers flow zoals in Long Road Home. Halverwege zakt het album wat in. Het blijft voortkabbelen en beklijft eigenlijk nergens. Titelnummer 100 Miles From Memphis is nog wel aardig als Sheryl Crow een wat ruigere stem probeert op te zetten waarbij de vergelijking met Lucinda Williams gemaakt kan worden. Alleen hebben we hier dan wel met een hele brave Lucinda Williams te maken.

Imitatie-Jackson

Dat ik met name opveer tijdens de paar covers die aan het album zijn toegevoegd, zegt eigenlijk al genoeg. Nergens wordt het niveau behaald van C’mon, C’mon (2002) dat ik nog steeds heel graag opzet. Ik kijk dus maar weer vooruit naar de nieuwe liedjes waar Sheryl Crow over een jaar of twee ons mee zal verblijden. Wie weet lukt het haar dan wel om me te verrassen. En anders moet ze maar eens over een carrière als imitatie-Michael Jackson gaan nadenken. In bonustrack I want you back is zij namelijk niet van het origineel te onderscheiden.