Silence is sexy recensie

Silence is sexy this ain’t hollywood (credits: heidi de gier)De Nederlandse band Silence is sexy biedt haar nieuwe cd This ain’t Hollywood gratis aan op haar site. Tijdens mijn vakantie vorige week in Frankrijk hoorde ik via de Ipod shuffle af en toe een nummertje voorbijkomen. Gisteren luisterde ik  het gehele album een paar keer. Het kon mij niet zo bekoren. Ook had ik moeite met de stem van de zanger. Tot ik erachter kwam dat mijn Ipod nog in de shuffle modus stond. Toen ben ik opnieuw gaan luisteren. Maar dit keer hoorde ik de tracks in de volgorde zoals de band het bedoeld heeft. En ik ben helemaal om. Wat een prachtig album!

Een muzikale snack

Eens te meer het bewijs dat downloaden helemaal niets met muziek te maken heeft. Je geniet er niet echt meer van. Je kunt het vergelijken met even snel een snack uit de muur halen. Het is bevredigend voor even maar eenmaal thuis gekomen wil je toch kunnen genieten van een volwaardige maaltijd. Ik kan me nog herinneren hoe ik vroeger weken van hetzelfde album kon genieten. Elke keer ontdekte je er weer wat nieuws in. Nu was dat ook wel noodzakelijk. Veertig gulden neerleggen voor een cd deed je niet zo maar. Dat moest weloverwogen. Maar tegenwoordig kun je als je wilt elke dag wel 100 albums gratis en voor niks binnenhalen. Maar wat luister je er nu naar?

Sla Silence is Sexy niet over

Er komt te veel muziek uit. En hierdoor bestaat de kans dat bands als Silence is sexy ondersneeuwen. Openingstrack Come back to you was mijn eerste kennismaking met het album. Dat gebeurde via KX Radio en ik dacht de nieuwe single van Saybia te horen. En die referentie blijf ik ook in een aantal andere nummers terughoren. De zanger is volgens mij nog heel jong. Soms is zijn stem wat te onvast en heeft hij moeite de overgang te maken van lage naar hoge tonen. Door de prachtige opbouw van het album valt dit echter minder op. Her en der komen ook de oude Radiohead (ten tijde van debuut Pablo Honey) en het Radiohead van Hail to the thief samen. Al met al een aanwinst dit Silence is Sexy. Ik denk dat we daar nog veel moois van kunnen verwachten.