Verslag LiveXS 12,5 jaar

De direct aanleiding om naar het feestje van LiveXS te gaan waren eigenlijk de Fixkes. Ik ben helemaal verzot op hun (in ieder geval Belgische) hit Kvraagetaan. Al verklaart iedereen in mijn omgeving voor gek. Bij het optreden van de Fixkes was dit het enige nummer dat voor mij overeind bleef staan. De rest viel eerlijk gezegd een beetje tegen. Ondanks de mooie woorden van Jan Smeets, Mr. Pinkpop himself.

Aan het begin van de avond zaten we nog gezamenlijk aan een tafeltje. Ik herhaalde maar veelvuldig de woorden Johan, nieuwe cd wordt fantastisch en echt de allerbeste Nederlandse festivalact. Wat meer kan een mens doen?

Moke(erslag)

Echt magisch was het concert van Moke. De cd behoorde niet tot mijn favorieten van 2007 maar na dit geweldige optreden zijn de nummers voor mij meer gaan leven, waardoor ik de cd binnenkort maar weer eens ga proberen. Het concert begon met een moke is hoogtepunt livexs 12,5 jaar indrukwekkende film gevolgd door een nog indrukwekkender Moke. De hele band bewoog op het podium. De drummer imiteerde Animal van de Muppet Show (waarvoor Keith Moon model heeft gestaan.) En de zanger gooide af en toe de zwaaislag van Pete Townshend er doorheen tijdens zijn gitaarspel. Uiteraard waren ze allemaal weer strak in het pak gestoken door Karl Lagerfeld.

Ook nog een flardje Claw Boys Claw meegekregen. Tsja, dat deed me niet zo veel. In de kleinere zalen gingen het van zanger-met-smurfenstem-die-poging-doet-tot-imitatie-Placebo naar stuiterende electrorock. En een hiphopband die deed alsof ze in het publiek stond. Er waren genoeg hoogtepunten op het LiveXS feestje om met een tevreden gevoel naar huis te gaan.