Devon Sproule & Mike O’Neill-Colours

Dat Devon Sproule en Mike O’Neill geen beginners zijn is goed te horen op het album “Colours” dat zij gezamenlijk hebben uitgebracht.  Devon Sproule heeft reeds acht albums op haar naam staan en ook  Mike O’Neill heeft als singer-songwriter en met indierock band Inbreds al de nodige vlieguren gemaakt. Het levert een uitgebalanceerd album op waar overigens helemaal niets indie aan is.

Referenties zijn de zomerse liedjes van Teenage Fanclub waarvan Devon Sproule en Mike O’Neill de zachtere variant zijn. De kracht van het album “Colours” schuilt in de stemmen van  Devon Sproule en Mike O’Neill die voor elkaar gemaakt lijken te zijn. Op ‘You Can Come Home’ neemt Devon Sproule nog alleen de vocalen voor haar rekening. Dit nummer blijft nog wat hangen in goede bedoelingen. Op het tweede nummer ‘Magic In The Panic’, meer een kort intermezzo, legt  Mike O’Neill uit waarom hij niet aan het verzoek van Devon Sproule kan voldoen:”I can’t go home though the wind is getting meaner.”

Mooi contrast

‘You Can’t Help It’ zingt Devon Sproule vervolgens begripvol. Meer nog dan door haar stem krijgt dit nummer kleur aan de hand van het prachtige gitaarwerk dat licht refereert aan de liedjes van Sally Spring. Op titeltrack ‘Colours’ neemt Mike O’Neill weer het voortouw. De tekst bevat een mooi contrast waarin  O’Neill zich blootgeeft in de hoop dat  Devon Sproule zijn voorbeeld volgt. In ‘The Fan’ wordt voor het eerst door  Devon Sproule zelf ook de referentie met de zomer gemaakt. Een licht jazzy nummer dat vol staat van de onderhuidse spanning. Een perfecte samensmelting van zang en muziek die ik alleen nog maar bij de Noorse jazz zangeres Silje Nergaard ook heb gehoord.

Veelzijdigheid

‘Talk To You’ is het beste Jayhawks nummer dat ik in tijden heb gehoord, maar komt toch echt uit de pen van Devon Sproule en Mike O’Neill. ‘The Fire Inside’ is ook weer zo’n mooi liedje met ingenieus gitaarspel,  prachtige samenzang van Devon Sproule en Mike O’Neill en de fantastische zinsnede “What doesn’t makes you crazy,  makes you strong.” ‘Nobody Tells Me A Thing’ roept zelfs John Lennon in herinnering. Wanhoop dringt door in de stem van Devon Sproule. Het laat de veelzijdigheid aan emoties horen die het album “Colours” bevat. Dit is er een om te koesteren.