Jasper Slaghuis-From the light of day to the dead of night

Twee jaar zijn er slechts verstreken sinds Jasper Slaghuis zijn solodebuut “Bend” uitbracht, maar de wereld lijkt compleet veranderd. Dat vraagt om een nieuwe sound. Werd de boodschap van ‘Bend’ nog verpakt in popmelodieën, op opvolger “From the light of day to the dead of night” is dit laagje chroom weggelaten om nog dieper tot de ziel van de luisteraar door te dringen.

De kracht van muziek

‘Joy’ laat ten volle de kracht van muziek horen. Pharrell ‘Happy’ Williams had de tekst kunnen schrijven, maar de combinatie met de muziek zorgt voor een melancholische sfeer. En toch geeft het je een gelukzaliger gevoel dan de platte hit vol Minions. Ook ‘Summer Son’ brengt de warmte in huis. Op ‘Slim Chance’ horen we wat voor een fantastische zanger Jasper Slaghuis is als ook in de hoogste regionen van zijn stem de noten loepzuiver blijven.

Puur goud

Het pianowerk op ‘Over Now’ roept de geweldige Bruce Hornsby in herinnering. Het in harmonie gezongen refrein is puur goud. Als het gitaarwerk uitmondt in pure progrock weten we dat het menens is. Op ‘Aslongasthereislove’ lijkt de blik ook wat meer naar buiten gericht. Ook de van een wat klinische beat voorziene ‘Imagine’ richt zich op de toestand van de wereld. Een scherp contrast met de invoelende tekst.

Luister naar de natuur

Op ‘Slow’ lijkt Jasper Slaghuis ons te willen vertellen dat de natuur nog altijd de mooiste muziek voortbrengt en dat we ons terecht nietig voelen als we de wonderen daarvan tot ons door laten dringen. Wie daar naar blijft luisteren krijgt als bonus nog het nummer ‘You Each Time’ waarmee Jasper Slaghuis Ryan Adams naar de kroon steekt.

“From the light of day to the dead of night” is in niets te vergelijken met “Bend” maar laat toch een even grote indruk achter.