John Mayer-The Search For Everything

Sinds streaming meer en meer de overhand krijgt lijkt elke albumrelease een nieuwe marketingtruc nodig te hebben. Van teaser trailers tot twee singles tegelijkertijd uitbrengen of zelfs twee albums week aan week zoals de rapper Future deed. (Het team achter) John Mayer kwam op het idee om alle albumtracks van “The Search For Everything” eerst verspreid over vier EP’s uit te brengen. Gelukkig kunnen we concluderen dat de muziek van John Mayer er niet onder geleden heeft.

Frisse soul

‘Still Feel Like Your Man’ lijkt een ode aan de frisse soul van de Isley Brothers tot John Mayer er met een bluesy gitaarsolo toch weer een eigen draai aan geeft. Ook ‘Helpless’ tapt met een funky gitaarriff enigszins uit hetzelfde vaatje. De solo roept Robert Cray in herinnering. Gezegend met een enorme hoeveelheid soul in zijn stem is John Mayer sowieso al een zondagskind maar hij lijkt dit keer ook echt zijn best te hebben gedaan, zo blijkt ook uit het van een prachtige melodie voorziene ‘Love on the Weekend’.

DNA

Op ‘In The Blood’ bezingt John Mayer de vraag hoeveel invloed dna op iemands leven heeft. Het zou me niet verbazen als Ryan Adams er ook een steentje aan bijgedragen heeft. ‘Changing’ is het meest ouderwetse John Mayer nummer. Een mooie tegenstelling dus dat hij juist hierop vertelt continu te veranderen. Het zou me niet verbazen als Bryan Adams er ook een steentje aan bijgedragen heeft.

Veelzeggend

‘Theme From “The Search for Everything” ‘ is inderdaad instrumentaal maar net zo veelzeggend als de andere nummers. ‘Moving On and Getting Over’ is een terugkeer naar de zomerse luchtigheid. John Mayer’s ‘Let’s Get It On’. Dat geldt ook wel voor ‘Roll It On Home’ maar dan meer binnen het JJ Cale idioom. In ‘You’re Gonna Live Forever In Me’ horen we The Eagles (‘Desperado’!) En op ‘Rosie’ moeten we naast de Isley Brothers stiekem ook wel een beetje aan Steely Dan denken.

Al deze referentiepunten zorgen ervoor dat album “The Search for Everything” onmiddellijk beklijft en je er naar terug blijft grijpen.