Joost Dijkema-Sacred Revelations

Een rondje googlen op Joost Dijkema leert ons dat hij een van de jongste fingerpicking gitaristen van Nederland is. Woorden die pas gaan leven als je zijn muziek gaat luisteren. Want we hebben het hier niet over het in de Nederlandse volksmond wel bekende ’tokkelen’, maar het specifieke muziekgenre. Ondergesneeuwd in een tijd waarin de beat het van de melodie lijkt te winnen.

Niet woorden maar melodieën brengen emoties over

Opvallend genoeg is het juist één van de producers uit het door beats gedomineerde EDM genre die het opneemt voor de melodie. “Niet woorden maar melodieën brengen emoties over,” aldus Paul Kalkbrenner in de serie Soundbreaking. En zo is het ook op het album “Sacred Revelations” waar country, blues en folkmuziek zich een weg vinden in het opwindende gitaarspel van Joost Dijkema.

Sun Behind The Mountains

Via de titels geeft Joost aanwijzingen maar in het openingsnummer ‘Sun Behind The Mountains’ horen we juist wel de zon schijnen. In de enkele nummers waarin Joost Dijkema zijn gitaarspel met zang begeleidt laat hij de emoties die hij oproept toe in zijn stem, zoals in het indrukwekkende titelnummer ‘Sacred Revelations’. ‘Woodpecker’ is een vrolijke bluesstamper waarbij ik op een of andere manier moet denken aan Eric Clapton’s ‘Signe’.

Vrolijk en opgeruimd

Sowieso heeft de A-kant van het album “Sacred Revelations” een vrolijk en opgeruimd karakter waarop het donkere geluid van de bassnaren, zo lijkt het, zoveel mogelijk achterwege wordt gelaten. Met het raadselachtige ‘Both Sides Have Two Sides’ treedt de melancholie in, gevolgd door het duistere ‘To Be Here No More’. Het afsluitende ‘Maintenance’ laat ons hoopvol maar ook met de nodige vragen achter. We kunnen niet wachten om de antwoorden op album nummer twee te horen.