Recensie Kim Janssen-Cousins

Twee albums en een EP heeft Kim Janssen solo op zijn naam staan als we goed geteld hebben. En een verleden in The Black Atlantic, lange tijd Neerlands best bewaarde muziekgeheim. “Cousins” is het derde en tot nu toe meest ambitieuze soloproject van Kim Janssen.

Omhuld door mysterie

Kim Janssen is geboren in Nederland maar opgegroeid in Azië. Het werelddeel dat omhult wordt door mysterie en dat geldt ook voor Kim Janssen. Want wat weten we eigenlijk van deze artiest die de afgelopen vier jaar maar liefst 450 optredens gaf over de gehele wereld? “Cousins” gaat ons volgens het begeleidend schrijven meer inzicht geven. Een persoonlijk verhaal over terugkijken en ouder worden, spiritualiteit en toewijding.

Albumopener ‘Dynasty’ is prachtig gearrangeerd en oprecht. Zo zou Coldplay weer moeten gaan klinken. Het al even mooie ‘Take Shelter’ past meer binnen de alt. country stroming waarvan Conor Oberst één van de grote voortrekkers is. Een nummer waarmee Kim Janssen de mensheid hoop lijkt te willen geven. ‘Host’ is vervolgens van een adembenemende schoonheid waarbij het verlangen naar en uitstellen van een climax met elkaar strijden.

De fantasie geprikkeld

Op ‘Night Heron’ komt de nodige elektronica heel smaakvol om de hoek kijken. Bij ‘Actor’ zoekt Kim Janssen de tegenstelling op door het poëtische karakter van zijn teksten in eerste instantie achterwege te laten. Maar ook in dit nummer wordt de fantasie gelukkig al snel weer geprikkeld door een prachtige beeldspraak (“Swimming in the sky”).

‘Bottle Rockets’ is één van de nummers die het album vooruit is gesneld en daardoor een herkenningspunt. Het bijna-titelnummer ‘Cousin’ lijkt samen met ‘Rama VI’ het album uptempo te eindigen. Maar alles is uiteraard relatief als je Marla Hansen (The National) en Eiríkur Orri Ólafsson (Sigur Ros) aantrekt.

Geen imitatie van het leven

De grote vraag is natuurlijk of we inderdaad meer te weten zijn gekomen over Kim Janssen. Nee, daarvoor verpakt hij zijn woorden te goed in overigens prachtige poëtische teksten en de muziek is zo mooi dat we hier eigenlijk meer oor voor hebben. Het album “Cousins” is daarmee geen imitatie van het leven, maar een waar kunstwerk. En daarvan komen er wat ons betreft veel te weinig uit.