Recensie Robb Murphy-Sleep Tonight

Het album “Sleep Tonight” van Robb Murphy is er een uit de categorie ‘de aanhouder wint’ en misschien nog wel meer voor zijn fans dan voor Robb Murphy zelf. Het goed ontvangen debuutalbum “Take A Stand” van Robb Murphy dateert immers alweer uit 2011. Op het album “Sleep Tonight” worden door Robb Murphy de nodige demonen bezongen, onder meer op de openingstrack waarin we worden opgeroepen om afscheid te nemen van ‘The Darker Side’.

Voor onafhankelijke artiesten is er geen betere tijd dan nu, zonder een lastige platen-maatschappij en met volop mogelijkheden om muziek aan de man te brengen. Met het netwerk waar Robb Murphy over beschikt lijken de mogelijkheden onbegrensd. Het orchestrale ‘To Be A Fool’ is hier een goed voorbeeld van. Robb Murphy’s achtergrond als geluidstechnicus komt hier uiteraard ook goed van pas. ‘The Mysteries Of The Heart’ bevat het heerlijke ritme van een artiest die in volle galop over de leeg gegraasde prairie raast.

Melodieën met eeuwigheidswaarde

De zinsnede “We’re only here a short time” doet ons beseffen dat we elke kans die voorbijkomt met beide handen moeten vastgrijpen. “I’m not giving up by letting go” is nog een zin die mij persoonlijk raakt. Op ‘When Love Is Tangled Between Friends’ debuteert Robb Murphy op verdienstelijke wijze op de mondharmonica. Robb Murphy bezit de gave tot het schrijven van universele nummers. Zo zal iedereen wat anders horen in een zin als “This battle isn’t lost. I’ll be captain of the waves. A free man not a slave.” En op ‘Bound For Your Arms’ laat Robb Murphy horen ook nog over een aantal melodieën met eeuwigheidswaarde te beschikken.

‘Headstrong’ lijkt in de geest van Neil Young’s vroegste albums te zijn gemaakt. En na het beluisteren van het nummer ‘Stars’ op het album “Sleep Tonight” van Robb Murphy zul je nooit meer naar binnen stappen zonder nog een laatste blik op de sterrenhemel te richten.

We’ve got the lights of stars in our hearts

De ene na de andere juiste beslissing

‘The Best Decision’ lijkt de ruggegraat te zijn van het album “Sleep Tonight” van Robb Murphy, zo vol overgave wordt het gezongen. Op het zelfgeproduceerde album “Sleep Tonight” lijkt Robb Murphy de ene na de andere juiste beslissing te hebben genomen qua songopbouw, productie en volgorde van de tracks. Misschien dat ik er toch nog maar een keertje mijn nachtrust voor opoffer en nóg één laatste keer op ‘Play’ druk. We zijn hier immers maar een korte tijd.

1 gedachte over “Recensie Robb Murphy-Sleep Tonight”