Ryan Adams-Ryan Adams

Elk jaar een album en het liefst twee, zo ziet Ryan Adams het graag. Ook de afgelopen drie jaar lukte dit weer. Met The New Pornographers vorig jaar en onlangs nog met Punk album “1984”. Invloeden die zich voor het eerst sinds “Rock N Roll” (2003) ook weer meer laten gelden op het veertiende, titelloze soloalbum van Ryan Adams. Om definief afscheid te nemen van een zeker ‘broodje aap’ verhaal is voor de hoes hetzelfde lettertype gebruikt als ene Bryan Adams in 1984 deed voor het album ‘Reckless’ en daarmee indirect weer een verwijzing naar het Punk album dat Ryan Adams dit jaar al uitbracht.

Johnny Depp doet mee

Op het album “Ryan Adams” wordt Ryan Adams o.a. bijgestaan door Johnny Depp (op ‘Kim’ en ‘Feels Like Fire’) Om het makkelijk te maken is het album “Ryan Adams” dan ook maar in Hollywood opgenomen. Ook vrouwlief Mandy Moore heeft meegewerkt aan het album “Ryan Adams”. In de 90s werd getracht haar in het strakke keurslijf van een bubblepop-sterretje te houden, maar zelfs aan de hits die ze op haar naam heeft staan was al te horen dat ze meer in haar mars had.

Het lot van een getrouwd man

Het eerste dat opvalt is de fantastische sound van het album “Ryan Adams”, zeker op vinyl. Dat is voor een groot deel ook te danken aan de mastering van Bernie Grundman. De vragen die Ryan Adams zichzelf nog stelde op “Rock N Roll” hebben plaats gemaakt voor meer zelfvertrouwen op opener ‘Gimme Something Good’. In plaats van aan iemand te vragen hem mee naar huis te nemen smeekt hij zijn vrouw:”Stay With Me” op het gelijknamige nummer. Het lot van een getrouwd man. Want leg aan Mandy Moore maar eens uit waarom je zo nodig een liedje over ‘Kim’ moest schrijven.

Op ‘Tired of Giving Up’ zingt Ryan Adams dit keer niet weg te lopen voor zijn verantwoordelijkheden. “Everyone I used to know left their dreams at the door. I accidentally kick them, that’s why I’m still not sure, ” zingt Ryan Adams op ‘My Wrecking Ball’ zijn onzekerheid van zich af. ‘Trouble’ is het volgende hoogtepunt op het album “Ryan Adams”. “Seven years of bad luck is better than none,” zingt Ryan Adams. Op afsluiter ‘Let Go’ is de pijn van zijn rusteloze ziel bijna voelbaar. En overal galmen de gitaren je tegemoet.

1 gedachte over “Ryan Adams-Ryan Adams”