Subterranean Street Society-I’ll Leave Me Before You Do

Elke cd personaliseren, Kanye West zal er niet aan moeten denken. Louis Puggaard-Müller, de man achter Subterranean Street Society draait er zijn hand echter niet voor om. Maar als voormalig straatmuzikant is hij dan ook gewend om iedereen persoonlijk aan te spreken.

Ver weg hier vandaan

Verpakt in een kartonnen envelop inclusief postzegel lijkt het album “I’ll Leave Me Before You Do” van Subterranean Street Society visueel in ieder geval afkomstig uit een andere tijd. Wie een organisch klinkend album verwacht komt echter bedrogen uit. Ondanks dat er bijna alleen organische instrumenten worden gebruikt, klinkt de productie juist heel digitaal. Alsof het ergens ver weg hier vandaan is opgenomen.

Elliott Smith

Het is iedere keer wennen als je het album beluistert, maar na twee, drie liedjes wordt je ondanks deze productie toch het album ingezogen. Door de mooie opbouw die al begint met de backing vocals in openingsnummer ‘I’ll Let You Go, If You Don’t Leave’ waarmee Subterranean Street Society aan Oasis refereert, tot aan het door Elliott Smith geïnspireerde pianospel op ‘Rover’.

Slechts een inleiding

Het blijkt allemaal slechts een inleiding op de werkelijk weergaloze “B-side” van het album. Hier gaat mijn indiehart heel hard van kloppen! Of het nu een akoestische folksong is (‘B-sides’), een opzwepende wals in driekwartsmaat (‘I Won’t Get Married To Nothing) of hele vuige, zompige blues (‘Pretty Baby’). Al mijn emoties schreeuwen om eruit te mogen komen. En zo wordt het album van Subterranean Street Society uiteindelijk toch nog net zo persoonlijk als de verpakking beloofde.

1 gedachte over “Subterranean Street Society-I’ll Leave Me Before You Do”