Ed Sheeran-Divide

Januari 2012 was het of misschien nog wel wat eerder. Ik draaide bij een internetradiostation. Het was vooral de hiphop attitude van Ed Sheeran die me aansprak, zoals zijn samenwerking met Yelawolf daar een voorbeeld van was. Het meer mainstream geluid van “X”, de opvolger van zijn debuutalbum “+” begreep ik volkomen. En toen kwam ‘Shape Of You’ en dacht ik Ed Sheeran los te moeten laten, zoals ik dat ook met Coldplay heb moeten doen. Die vrees blijkt voorlopig nog ongegrond.

Ontwapenend eerlijk

“÷ (Divide)” begint met een ontwapenend eerlijke Ed Sheeran op ‘Eraser’ en hij rapt weer! ‘Castle on the Hill’ begint net als ‘Eraser’ met een terugblik naar een moment uit de jeugd van Ed Sheeran. De ruwheid waarmee Ed Sheeran het nummer zingt gaat op ‘Dive’ nog een tandje omhoog. En dan komt Het Nummer. Er is één ding waar ‘Shape Of You’ wel in slaagt en dat is dat het je compleet uit de zorgvuldige opgebouwde sfeer haalt. Maar gelukkig volgt daarna ‘Perfect’. Ietwat zoetsappig, door het rauwe randje dat Ed Sheeran eraan meegeeft blijft het echter draagbaar.

Tongue In Cheek

Op ‘Galway Girl’ horen we Ed Sheeran rappen, Ierse folklore en een tekst die net als ‘Perfect’ iets te obligaat aandoet. ‘New Man’ voelt vertrouwd met een rap/zingende Ed Sheeran die de nieuwe liefde van zijn ex op originele wijze aan flarden zingt. ‘Hearts Don’t Break Around Here’ is een beeldschone ballad en ‘What Do I Know?’ Ed Sheeran’s poging tot engagement. Zijn tongue-in-cheek aanpak dat hij het ook niet weet werkt wonderwel.

Hallelujah

‘How Wouldn’t You Feel (Paean)’ is door Ed Sheeran’s vriendin voor het album uitgezocht en wat ons betreft mag hij best eens wat vaker naar haar luisteren. Ed Sheeran als de nieuwe Ronan Keating bevalt best goed. Wie weet zorgt het weer voor een opleving van romcom’s. In ‘Supermarkt Flowers’ komt het geloof om de hoek kijken in een poging het rouwen om het verlies van een naaste te vergemakkelijken. Het vrolijke bonusnummer ‘Barcelona’ erna zetten is misschien iets minder goed gekozen.

Paul Simon

Met ‘Bibia Ye Ye’ gaat het feest helemaal los. Ed Sheeran op de Zuid-Afrikaanse ‘Paul Simon’ toer. En door de Ierse stamper ‘Nancy Mulligan’ wil je het moment dat het album “÷ (Divide)” eindigt zolang mogelijk uitstellen. Gelukkig is er ‘Save Myself’ nog dat daarvoor zorgt.

Verschillende gezichten

“÷ (Divide)” is een album vol verschillende gezichten en lijkt geschreven om op een dubbel LP te worden uitgebracht waarmee je je twintig minuten kan onderdompelen in het kwartet liedjes dat op dat moment het beste bij je gemoed past.

Wie besluit dit album van Ed Sheeran in één keer volledig tot zich te nemen zal in een emotionele rollercoaster terecht komen. Geniet met mate is het devies.