Boef-Slaaptekort

Met zijn EP “Gewoon Boef” maakte Boef een indrukwekkende entree en zorgde voor een nieuw geluid binnen de Nederlandse hiphop. Met het album “Slaaptekort” is het tijd voor de volgende stap, want Boef wil dat heel Nederland van hem gaat houden. Zijn grote voorbeeld daarbij is Ali B. die ook een feature doet op het album. (‘Ik Ga Weg’). Het is gelijk ook één van de sterkere tracks.

Stappen maken

Op zijn debuut EP was het vooral de agressieve flow die indruk maakte. Deze lijkt op het album “Slaaptekort” wat te zijn weggeëbd. Boef lijkt nu vooral het onderscheid te willen maken met woordgrappen die inderdaad van een hoger niveau zijn dan we gewend zijn in de Nederlandse hiphop. Thematisch weet Boef echter nog niet de volgende stap te maken. Iets dat echt nodig is om heel Nederland van je te laten houden.

Nederlandse pers

In recente interviews laat Boef weten spijt te hebben van zijn aanvaringen met justitie, in veel van de tracks maakt hij er echter nog dankbaar gebruik van (“Noem mij Titanic, ik ga tegen die eis in.”) Maar Boef laat horen meer in zijn mars te hebben. Het betreffende nummer ‘Slapend Rijk’ laat bijvoorbeeld een muzikaal interessante richting horen. En de track ‘Werken’ stelt net als Ismo’s ‘Media’ de stereotypering in de Nederlandse pers aan de kaak.

Mainstream hit

‘Kangoeroe’ is het nummer dat het meest vertrouwd aanvoelt en juist hierop is de nieuwe Boef te horen met een anti-drugs line. Op ‘Salam’ spreekt Boef vervolgens de waardering voor zijn moeder uit. ‘Zeg Mij’ is de mainstream hit die hiphop wel weer kan gebruiken, mits Boef een gekuiste versie toestaat. Het is echter de vraag of dat de scene verder brengt.

Dan liever nummers zoals bonustrack ‘Slecht Blijft’. Op basis daarvan verdient Boef inderdaad een tweede kans.