Calvin Harris-Funk Wav Bounces Vol. 1

Precies tien jaar hebben we moeten wachten op het vervolg van Calvin Harris zijn debuut “I Created Disco”. Natuurlijk heeft hij daartussen meer dan genoeg muziek uitgebracht, maar “Funk Wav Bounces Vol. 1” is het eerste album dat qua sound en gevoel aansluit op zijn debuut. Dat Calvin Harris het album Vol. 1 noemt geeft ook hoop. Dat betekent dat er minimaal nog een Vol. 2 komt.

Bring On Da Funk

Een karrevracht aan gasten kan niet verbloemen dat Calvin Harris maar één doel heeft met dit album en dat is de Bruno Mars van de dansvloer worden. Met ‘Slide’ laat hij zelfs weten hoe je je op de dansvloer dient te bewegen. Door op bijna elke track een hiphopper in te schakelen geeft hij hen tevens mee hoe de funk weer terug te brengen. Alleen G Funk pionier Snoop Dogg hoeft hij dat natuurlijk niet uit te leggen, zo horen we op ‘Holiday’.

We can party like it’s 1980

Hoe zeer “Funk Wav Bounces Vol. 1” aansluit op zijn debuut blijkt als Schoolboy Q “We can party like it’s 1980” rapt op de door een P Funk gedragen baslijn ‘Cash Out’. Een verwijzing naar debuutsingle ‘Acceptable In The 80’s’. Op ‘Heatstroke’ is het Ariana Grande die de show steelt, net zoals Pharrell dat doet op ‘Feels’. Al hebben we het vermoeden dat Calvin Harris in eerste instantie Stevie Wonder had gevraagd om het nummer te zingen.

Goudhaantje

‘Rollin’ lijdt een beetje onder de autotune van Future, maar gelukkig is er goudhaantje Khalid om dat recht te trekken. Kehlani haar album viel met alle hoge verwachtingen wat tegen. Misschien moet ze haar volgende maar door Calvin Harris laten produceren en het vol laten stoppen met reggae ritmes, net zoals op het geslaagde ‘Faking It’.

Van de tien nummers komen alleen de samenwerkingen met Travis Scott, Nicky Minaj en Jessie Reyez over als fillers. Dat moet hij op deel 2 maar goed maken.