Cirque Valentin-On Pleasure Island

De afgelopen twee jaar heeft Cirque Valentin met een aantal sterke singles de nieuwsgierigheid naar een album aangewakkerd. Daar is nu de tijd rijp voor. Het debuutalbum “On Pleasure Island” van Cirque Valentin is een coherent en feestelijk geheel geworden. Natuurlijk staan de singles erop waar we Cirque Valentin van kennen, maar het is fijn ze nu binnen de context van een album te kunnen beluisteren.

‘Pleasure Island’ is de perfecte albumopener. Door de ritmiek, het aan Carlos Santana refererende gitaarspel en een dosis onvoorspelbaarheid geeft Cirque Valentin direct haar visitekaartje af. Het nummer ‘C’est Cirque’ lijkt in eerste instantie volledig waar te maken wat de titel belooft. Spannend tromgeroffel leidt het nummer in en horen we daar een van de zangeressen iets in het Nederlands zeggen of zijn we getuige van een Mama Appelsap. Na 70 seconden besluit Cirque Valentin echter een ijzersterke popmelodie in te zetten waarmee een glimlach op ieders gezicht valt te toveren.

Op ‘Boarding School Breakout’ komt de Jay-Z in bandleider Valentijn Bannier naar voren. En een romantischer lied dan ‘All For Love’ zijn we in jaren al niet meer tegengekomen. ‘Candy’ refereert qua zang aan de R&B damestrio’s waar de jaren ’90 bol van stond (TLC, Jade)  en klinkt door het staccato ritme behoorlijk experimenteel. Op ‘Lalala’ doet Cirque Valentin er nog een schepje bovenop. En op ‘Club Tido’ klinkt Cirque Valentin als Chic, zeker als de funky gitaarriff zijn entree maakt. Cirque Valentin heeft gewoon het perfecte discoalbum gemaakt waar we al decennia op wachten.