Recensie Dansfabriek-Subcutaneous

Niet dat we Edwin de Herder ooit in een hokje hebben kunnen stoppen, maar een album vol Dance? Daar verrast hij zelfs ons mee. Hiervoor leek Edwin de Herder te zeer vergroeid met zijn gitaren. Maar met dit instrument blijk je uitstekend een uiterst avontuurlijk dance album te kunnen maken.

Oprecht en eigen

Het album “Subcutaneous” van Dansfabriek werd door Edwin de Herder in twee weken tijd opgenomen. Op de zeven tracks van het album “Subcutaneous” horen we verschillende vocalisten voorbijkomen. Als enige opdracht gaf Edwin de Herder ze mee dat het oprecht en eigen moest zijn. En of we ze nu horen spreken, dichten, neuriën of kreunen, het werkt. Het levert inderdaad dance op die nog niet bestond. En dat is een kwart eeuw na de eerste houseplaat een prestatie van formaat.

Wake up call

Misschien dat Edwin de Herder er net op tijd in is geslaagd om het in slaap sukkelende genre wakker te schudden. Hoe Edwin de Herder daar met Dansfabriek in slaagt? Onder meer door in het openingsnummer ‘She Is Powdering Her Nose All Day’ van het album “Subcutaneous” verschillende ritmische lagen te leggen over de vierkwartsmaat die het Dance genre al een kwart eeuw teistert. Ook krijgt de bas in dit nummer eindelijk de hoofdrol die ze verdient.

Het nummer ‘Sometimes’ bevat zoveel ideeën dat het een album op zich zou kunnen zijn. ‘A Work Of Art’ bevat de lichtheid van een nieuwe lente. Hierin horen we ook Edwin de Herder’s liefde voor jazz. Ritmisch is het album sowieso afwisselender dan de gemiddelde dancetrack. Zo horen we op ‘A Beautiful Autumn Day’ opzwepende drum ’n bass. In de daarop volgende en tevens afsluitende track ‘Liquid’ wordt het contrast opgezocht met een mellow benadering waar alleen de stem van Robbie Robertson op ontbreekt. Dit smaakt zeker naar meer.