Peter Kernel-Thrill Addict

Het Zwitsers/ Canadese duo Peter Kernel bestaande uit Barbara Lehnhoff (Canada) en Aris Bassetti (Zwitserland) had naar eigen zeggen op school een grondige hekel aan elkaar. Geen goede voedingsbodem om een band vanuit te starten zou je denken. Behalve als je het onderwerp van je muziek maakt. Album “Thrill Addict” van Peter Kernel gaat namelijk over fouten, verkeerde keuzes en consequenties. Zoals de videopremière van Peter Kernel die ik afwees. Maar er is altijd tijd om het goed te maken. Barbara en Aris werden verliefd op elkaar en dat gaat in zekere zin ook op voor mij en de muziek van Peter Kernel.

Tegenpolen en vrije geesten

Verliefd worden op iemand die je tegenpool is. Prijsnummer ‘Your Party Sucks’ gaat erover. De track ‘High Fever’ bracht mij en Peter Kernel nader tot elkaar. Ik herken er dezelfde vrije geest in als Johnny Dowd heeft. ‘Ecstasy’ laat horen dat Peter Kernel meer popgevoel in haar donder heeft dan ze waarschijnlijk toe durft te geven. ‘Leaving To The Moon’ is zo’n nummer waarmee Nada Surf nooit had moeten stoppen te maken. Door de stem van Barbara Lehnhoff is de vergelijking met Bettie Serveert op ‘It’s Gonna Be Great’ snel gemaakt.

De lat is hoog gelegd

‘Supernatural Powers’ is het meest lo-fi nummer van Peter Kernel op het album “Thrill Addict”. Al mijn indiehelden, van Sonic Youth tot Nirvana, komen hierop terug zonder dat er sprake is van een kopie. Ook met straattaal kan Peter Kernel overweg, zo blijkt wel met ‘Majestic Faya’. Psychedelisch wordt het met ‘I Kinda Like It’ en het afsluitende ‘Tears Don’t Fall In Space’. Peter Kernel heeft met album “Thrill Addict” de lat voor het nieuwe rockjaar heel hoog gelegd.