Deleyaman bereid tot concessies op zesde album “The Edge”

Al bijna vijftien jaar slaagt Deleyaman er in om te ontsnappen aan de grijpbare handen van de popcritici die de band zo verschrikkelijk graag in een hokje wil stoppen. De uiteenlopende muzikale invloeden en culturele achtergronden  van de Europees-Amerikaanse muzikant en multi-instrumentalist Aret Madilian en de andere bandleden maken dit echter nagenoeg onmogelijk. Zo herbergen de vijf eerdere albums van Deleyaman anatolische muziek, ambient, maar ook postpunk en coldwave. Deleyamann creëert hiermee een raadselachtige geluid waarin emotie de boventoon voert. Op het zesde album “The Edge” lijkt  Deleyaman zowaar enige concessies te hebben gedaan.

Mystiek karakter

Met de alternative rock, melodieuze post punk en darkwave op het album “The Edge” roept Deleyaman qua productie ’80s bands als The Chameleons, Cocteau Twins en Dead Can Dance in herinnering. Door op twee songs, ‘Castles in the Sand’ en ‘Thousand Days’, het bijzondere blaasinstrument de doedoek te bespelen behoudt Gerard Madilian het mystieke karakter van Deleyaman op het album “The Edge”.

Het album “The Edge” van Deleyaman komt 4 juli 2014 uit via Sonic Rendezvous. In het najaar komt Deleyaman naar Europa voor een tour. Via onderstaande Spotify playlist kun je alvast het album “Fourth, Part One” van Deleyaman uit 2009 beluisteren.

//
//

Plaats een reactie

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.