Voor de fans van Caro Emerald: Rita Redshoes

Voor de fans van Caro Emerald: Rita RedshoesGolden Era heeft Rita Redshoes haar album genoemd. Het artwork oogt erg sixties. De dame op de voorkant zou Francoise Hardy kunnen zijn, misschien een jonge Brigitte Bardot, maar hoogstwaarschijnlijk is het Rita Redshoes zelf. Geen van beide horen we terug in de 12 liedjes. Het is een modern geluid dat qua gevoel aansluit bij Caro Emerald. Avontuurlijk, zwoel en vrolijk. De stem van Rita Redshoes roept af en toe Sarah McLachlan in herinnering. Het bijzondere aan het album Golden Era is dat al na 3,4 keer draaien het gevoel ontstaat dat je bepaalde liedjes al heel lang kent.

Rijk geluid

Producer Nelson Carvalho heeft het album Golden Era een lekker rijk geluid meegegeven. De Portugese roots van Rita Redshoes zijn niet echt hoorbaar op het album. Ze klinkt eerder Nederlands, al zal dat waarschijnlijk komen door “onze” Caro Emerald die Nederland een stuk warmbloediger heeft gemaakt. Het thema van Golden Era is de liefde. Dit lijkt zelfs conceptmatig aangepakt als je kijkt naar de tracklisting. Het korte instrumentale To Start wordt gevolgd door The Beginning Song. Hey Tom klinkt als de hit van het album, alleen is de opbouw waarschijnlijk te avontuurlijk voor de Nederlandse radio. België biedt wat dat betreft veel meer mogelijkheden.

Voldoende te genieten

Muzikaal valt er sowieso veel te genieten op het album Golden Era van Rita Redshoes. Oh Mr. Blue kent een prachtige tempowisseling en Golden Era I eindigt in een bijzonder stukje inventief drumwerk. Once I found you moet dan maar de hit in Nederland worden. We zijn dan halverwege het album en de liefde die zo mooi ontluikte lijkt ten einde getuige het melancholische Blue Bird On A Sunny Day. Op het einde van de cd geniet Rita echter al weer volop van het single zijn. Eind goed al goed. Wie wil nu niet zo’n Golden Era meemaken.