Recensie Chloe Charles-With Blindfolds On

Het is altijd spannend hoe een crowdfunding project van een artiest uitpakt. Maar het album “With Blindfolds On” is elke euro dubbel en dwars waard. Voorganger “Break The Balance” imponeerde vooral muzikaal, waarbij ik wel het gevoel had dat Chloe Charles nog veel meer had te bieden als ze ook tekstueel wat dieper durfde te gaan. Die belofte wordt door Chloe Charles op het album “With Blindfolds On” volledig waargemaakt.

Openhartig

Het is altijd de vraag hoe autobiografisch de nummers van een artiest zijn. Op ‘Black & White’ verhaalt Chloe Charles over een vader die liever drinkt met Mick Jagger en wiens cadeaus de leegte die hij heeft achtergelaten bij zijn dochter vanzelfsprekend niet vult. Ook op ‘Take Me Naked’ is Chloe Charles openhartig. Muzikaal hoefde er niet bezuinigd te worden. In verschillende nummers horen we prachtige strijkersarrangementen en een warm pianogeluid. En binnen de verfijnde productie zijn nog meer instrumenten te horen. Want is dat op ‘Little Regret’ geen harp?

Gedetailleerd

Op ‘Hold Me’ zoekt Chloe Charles de lagere regionen van haar stem op. Heel bijzonder bij een zangeres. Iets wat eveneens geldt voor de tokkelende gitaarbegeleiding in het nummer. Onafhankelijkheid dat is wat Chloe Charles predikt. ‘Fans’ blinkt ook weer uit in muzikale gedetailleerdheid en we horen weer diverse facetten van Chloe Charles haar enorm vocale bereik. Maar steeds staat het weer in dienst van het liedje.

Wees stil en luister

‘Be Still’ zingt Chloe Charles en maant ons tot luisteren. Emotie neemt bezit van haar stem in het nummer dat lichte opera invloeden bevat. Het gedragen ‘Through Your Eyes’ is al even indrukwekkend. Op ‘Clover’ en ‘Tulip’ komt de overeenkomst met Anthony & The Johnsons toch weer even om de hoek kijken. Toevallig twee nummers die thematisch ook aansluiten bij deze Nature Boy. De tijd lijkt dan ook rijp voor een duet.

1 gedachte over “Recensie Chloe Charles-With Blindfolds On”