Recensie Ian Fisher-Koffer

Een Amerikaanse artiest die zijn nieuwe album “Koffer” noemt moet wel een enorm sterke band met Nederland hebben. Mis. Ian Fisher heeft het woord uit de Duitse taal geleend zoals te horen is op het titelnummer. Ian Fisher heeft al meer dan duizend nummers geschreven. Het is voor hem dus geen enkele moeite om een album uit te brengen waarvan alle tien nummers (en een akoestische versie van ‘koffer’) even sterk klinken. Daarbij opgeteld heeft Ian Fisher ook al ruim 1.000 concerten op zijn naam staan. Een ervaring die zich uitbetaalt.

If You Wanna Stay

Energieke songs worden op de juiste momenten afgewisseld met een prachtige ballad. Naast de meeslepende muziek zijn er ook veel tekstuele hoogtepunten op het album ‘Koffer’. Dat begint al bij het eerste nummer ‘If You Wanna Stay’.

Freedom only comes when you start to let go

Op ‘Candles To Elvis’ blijkt Ian Fisher met hetzelfde probleem als ikzelf te kampen: de bakkebaarden worden grijs. Iets waar Elvis nooit last van heeft gekregen. Op ‘Thinking About It’ en ‘The Way To Go’ keert Ian Fisher zijn hart binnenste buiten over wat het met iemand doet om altijd maar ‘on the road’ te zijn en wat je allemaal opgeeft om een muzikant te kunnen zijn en waar wij dan weer, bij voorkeur gratis, naar luisteren.

De Hit

Op ‘Serious Who’, een liedje over het schrijven van een liedje, stelt Ian Fisher zich weer bijzonder kwetsbaar op door zich af te vragen wie er op hem zit te wachten. En dat na 1.000 concerten. Om de tegenstelling nog scherper te zetten is het het meest poppy nummer van de plaat. Stel je voor dat Ian Fisher er een hit mee scoort.