Jasper Slaghuis-Bend

12 november kwam op BandBus Records, het label van Arthur Adam, het album “Bend” van Jasper Slaghuis uit. “Bend” is het het eerste soloalbum van Jasper Slaghuis die vooral naam heeft gemaakt met de band Yukka. Die jarenlange ervaring heeft ertoe geleid dat Jasper Slaghuis direct op zijn debuut al zijn eigen stem gevonden heeft. Sterke liedjes met teksten die niet voor de vuist weg geschreven lijken te zijn maar lezen als korte verhalen.

Kwetsbaar

Titelnummer ‘Bend’ waarmee het album van Jasper Slaghuis opent, ontwikkelt zich rondom een verslavende gitaarriff. De tweede track ‘Let It Go’ borduurt hier op voort, maar laat tevens horen hoe meesterlijk Jasper Slaghuis weet om te gaan met dynamiek. ‘Better’ is een mooie pianoballad. Zal Jasper Slaghuis er in slagen dergelijke kwetsbare liedjes weer op de radio te krijgen? Het emotionele ‘Your Sky’ verdient dit misschien nog wel meer met prachtige beeldspraken als “When you smile I see strawberry fields”.

De mooiste openingszin

“Honey, I’m so tired letting go” is natuurlijk ook een motivatie om bij elkaar te blijven zoals Jasper Slaghuis op ‘Let Go’ zingt. Op ‘Things We Lost’ heeft Jasper Slaghuis de mooiste openingszin van 2014 te pakken.

I’ve spent so much time fishing for the moon in the water only to find the deep blue sky

Op ‘4-11-2008 (Chicago Lady)’ herinnert Jasper Slaghuis ons er nog even aan hoe blij we waren toen Barack Obama de Amerikaanse presidentsverkiezingen won.

Ryan Adams

Op ‘You’ll Always Play That Part’ kunnen we eindelijk een invloed aanwijzen. Want die mondharmonica, dat is Ryan Adams ten tijde van zijn bejubelde solodebuut die hij volgens velen nooit meer heeft overtroffen. Op dat niveau zit Jasper Slaghuis. Muzikaal rijk en tekstueel diep. Het maakt “Bend” van Jasper Slaghuis het beste singer-songwriter album van 2014.

2 gedachten over “Jasper Slaghuis-Bend”